Pörssilistautuja: Olisiko vuosi 2021 IPO:n aika?

Uusi vuosi tarjoaa uusia mahdollisuuksia – niin myös listautujille. Covid-19-pandemian luoma epävarmuus ja volatiliteetti markkinoilla on tasaantunut ja sijoittajilla on runsaasti pääomia, joille etsitään nyt aktiivisesti sopivia kohteita; SPAC-listautujat puolestaan etsivät yrityskohteita. Kaikki tämä tarkoittaa suotuisia olosuhteita uusille potentiaalisille listautujille. 

Keskustelimme Nasdaq Helsingin toimitusjohtaja Henrik Husmanin kanssa, kuinka pörssivuosi 2020 sujui Nasdaqin pohjoismaisissa pörsseissä ja erityisesti Suomessa. Husman kertoi, että uusi vuosi tuo mukanaan uusia palveluita sekä listautuneille että listautumista harkitseville yhtiöille.

Henrik, miten tiivistäisit pohjoismaisen pörssivuoden 2020?

Pohjoismaissa tehtiin vuonna 2020 yhteensä 79 listautumista, joista 58 Tukholmassa. Suomessa listautui seitsemän yhtiötä: yksi suoraan päämarkkinalle, kolme yhtiötä siirtyi First Northista päämarkkinalle sekä neljä uutta yhtiötä listautui First Northiin. Lukumäärä Suomessa oli sama kuin edellisenä vuonna eli tavallaan ihan hyvä määrä poikkeusvuosi huomioon ottaen. Hyvä vertailuluku on, että Saksassa listautumisia oli yhtä paljon kuin Suomessa.

Alkuvuonna tapahtunut Musti Groupin listautuminen päämarkkinalle oli Pohjoismaiden kolmanneksi suurin listautuminen kerätyillä pääomilla mitattuna koko viime vuonna. Pian sen jälkeen alkanut kurssiheilunta oli kuitenkin myrkkyä listautujille ja epävarmuus vaikeutti valmistautumista. Loppuvuosi oli erittäin hiljainen ja listalle nousi vain yksi yhtiö. Koronan vaikutus oli kaiken kaikkiaan iso, mutta toivuimme siitä hämmästyttävän nopeasti. Kurssit lähtivät nousuun jo kuukaudessa maaliskuisen pudotuksen jälkeen.

Positiivista oli myös, että sijoittajat löysivät toden teolla First Northin ja siellä vaihto kehittyikin positiivisemmin kuin pörssin kokonaisvaihto ja jälkimarkkina-aktiivisuus oli parempaa kuin aikaisempina vuosina. Tanskassa muutaman vuoden hiljaiselon jälkeen First Northin suosio pääsi taas vauhtiin viime vuonna ja kaikki listautumiset yhtä yhtiötä lukuun ottamatta siellä tapahtuivat juuri First Northiin. 

Nyt puheenaiheeksi on noussut SPAC-listautuminen. Mistä siinä on kyse?

SPAC (Special Purpose Acquisition Company) on etenkin Yhdysvalloissa erittäin suosituksi noussut uusi tapa listautua. Nasdaq Nordic tulee hyödyntämään Yhdysvalloissa käytettävää mallia, mutta Pohjoismaiseen markkinaan sovellettuna.

SPAC on yhtiö, joka listautuu pörssiin ilman olemassa olevaa liiketoimintaa ja jonka tavoitteena on tietyn ajan sisällä löytää yritysostokohde. Tyypillisesti tämä niin sanottu kuoriyhtiö on perustettu hiljattain ja se on joko jo kerännyt pääomia tai niitä kerätään listautumisen yhteydessä. Liikkeelle laittava voima on yleensä hyvän trackin omaava ihminen tai yritys. Hyvä vertaus on puhua menestyneestä raviohjastajasta, joka ei ole vielä löytänyt uutta hevosta. 

SPACin listautuminen tapahtuu samojen lainalaisuuksien ja sääntöjen mukaan kuin muutkin listautumiset: SPAC-yhtiölle luodaan oma tunnus ja sillä tehdään kauppaa normaaliin tapaan. Kun yritysostokohde löytyy, listautuminen tehdään uudestaan. Suurin ero perinteiseen listautumiseen on, että tässä vaiheessa voidaan toimia hyvinkin nopeasti, sillä pääoma on jo kassassa. Jos ostokohdetta ei määräajassa löydy, poistetaan SPAC pörssistä ja pääomaa palautetaan sijoittajille. 

Minkälaiset pörssin näkymät ovat nyt alkaneelle vuodelle?

Tilanne näyttää nyt oikein hyvältä. Volatiliteetti markkinoilla on tasaantunut ja sijoittajat hakevat aktiivisesti rahoilleen hyviä sijoituskohteita. Tällä hetkellä tiedossa olevia listautumishankkeita jo ennen juhannusta on kasassa saman verran kuin koko viime vuonna. Siihenkin tosin täytyy varautua, että aina hankkeet eivät mene maaliin, maali vaihtuu tai siirtyy eteenpäin. 

Julkaisimme joulukuussa uutisen yhteistyöstä ruotsalaisen Allbright-säätiön kanssa. Pyrimme edistämään monimuotoisuutta ja sukupuolten tasa-arvoa listatuissa ja listaamattomissa pohjoismaisissa yrityksissä. Tarkoituksena on käynnistää koulutukset alkuvuonna 2021 yhdessä Pääomasijoittajat ry:n kanssa. 

Jatkamme työtämme myös vastuullisuusraportoinnin eteen. Vastuullinen sijoittaminen on selkeä megatrendi ja kolme vuotta sitten lanseeraamamme ESG-oppaamme onkin saanut hyvän vastaanoton. Meillä on ollut jo viitisen vuotta käytössä Green Bond -segmentti ja nyt olemme lanseeraamassa Green Share -laatuleimaa. Myös tämän kanssa pyrimme etenemään jo ensimmäisen kvartaalin aikana. 

Kaiken kaikkiaan odotamme hyvää pörssivuotta ja toivotamme tervetulleeksi kaikki uudet listautujat!

Jos listautuminen on agendallasi, ole yhteydessä ja jutellaan lisää. Meillä on kokemusta lukuisista listautumisista ja tunnemme prosessin sen kaikkine mahdollisuuksineen ja sudenkuoppineen. Hyvin valmistautuneena, ammattitaitoisen osaajaverkoston ja hyvän projektinjohdon avulla myös yllättävistä – ja väistämättä vastaan tulevista – tilanteista pystyy luovimaan voittajana maaliin. Lue lisää blogistamme.





Peppu edellä puuhun? Listautumisviestinnästä opittua.

Kasvuhakuisen yhtiön elinkaaressa vastaan saattaa tulla vaihe, jolloin listautuminen nousee varteenotettavaksi vaihtoehdoksi kasvun rahoittamiseksi. Listautumispäätöksen jälkeen edessä on varsin intensiivinen ajanjakso, jolloin yhtiötä, sen tarinaa, ydinviestiä ja avainhenkilöitä valmistellaan kohti listayhtiöelämää. Listautumispäätöksestä sen toteutumiseen voi kulua hyvinkin vuoden päivät; ja niistä jokaisena fokus on hyvä pitää kristallinkirkkaana. Hyvin varautuneena, ammattitaitoisen osaajaverkoston ja hyvän projektinjohdon avulla myös yllättävistä – ja väistämättä vastaan tulevista – tilanteista pystyy luovimaan voittajana maaliin.

Olemme keränneet tueksesi joitakin kokemusperäisiä havaintoja siitä, kuinka listautumiseen liittyviä sudenkuoppia ja karikoita voi välttää.

Ennen listautumista: ennakoi

  1. Ennakoi ja varaa aikaa strategian tarinallistamiselle. Tässä vaiheessa panoksia tarvitaan erityisesti yrityksen tunnettuuden lisäämiseen. Mitä huolellisemmin mietitty ja valmisteltu sijoittajatarina on, sitä paremmin myös listautumisannin ennakkomarkkinointi ja sitä seuraavat toimenpiteet onnistuvat. Mieti, miksi yrityksesi on hyvä sijoituskohde; hyödynnä neuvonantajien kokemusta!

  2. Tee tarinasi tutuksi; muista oma henkilöstö ja avainhenkilöt. Panosta tunnettuuden rakentamiseen mediassa, muista vaikuttajat! Luo suhteita ja mieti roolisi; hyödynnä rohkeasti vahvuuksiasi. Johdonmukaisuus ja toisto ovat tärkeitä elementtejä ja siksi tarinan tulee näyttäytyä samankaltaisena jokaisessa kanavassa ja kohtaamisessa. Oman henkilöstön ja avainhenkilöiden sitouttaminen yhtiöön ja sen tarinaan kulkevat käsi kädessä ulkoisen viestinnän kanssa. Viimeistään tässä vaiheessa myös omien viestintäkanavien tulee olla kunnossa.

  3. Muista, että vaikka listautumisprosessiin liittyykin paljon työtä, se samalla kehittää organisaatiotasi ja sen hallintomallia, sekä tuo pääsyn pääomamarkkinoille. Matkan edetessä yhtiösi tunnettuus paranee ja sen osaketta voi käyttää vaihdon välineenä yritysjärjestelyissä. Keskeistä on aito halu kehittää yhtiötä ja kasvattaa omistaja-arvoa pitkällä aikavälillä.

Listautumisprosessin aikana: panosta

  1. Panosta osaajiin! Tämä jos mikä on hetki, jolloin pääjärjestäjän sekä muiden neuvonantajien opit ja kokemukset ovat kultaakin kalliimpia. Prosessissa on järkevää tukeutua ammattilaisiin, joille listautuminen eri vaiheineen on jo entuudestaan tuttua. Konkreettisten viestinnällisten tuotosten lisäksi myös avainhenkilöiden esiintymisvalmiuksien hiominen tarvitsee usein sparrausta, sillä tilanne on monelle uusi. Kokeneenkin esiintyjän on tärkeää valmistautua sijoittajatapaamisiin ja -tilaisuuksiin, erityisesti, mikäli ne Covid-19-tilanteesta johtuen järjestetään verkon välityksellä.

  2. Suunnittele viestinnän henkilöresurssit ja budjetti sekä projektin ajaksi että sen jälkeen; kaikkea ei tarvitse tehdä itse eikä tärkeistä asioista kannata tinkiä. Tiedosta myös, että kaikki ei aina mene niin kuin Strömsössä: valmiiksi hiottu ja testattu kriisiviestintäsuunnitelma auttaa tiukan paikan tullen.

Listautumisen jälkeen: hyödynnä

  1. Ole tavoitettavissa, osallistu ja ole läsnä. Muista myös yksityissijoittajat! He tuovat omistajakuntaan pöhinää ja keskustelua eri kanaviin. Mieti, kuinka tavoitat heidät, kuinka pidät mielenkiintoa yllä ja rakennat dialogia.

  2. Kellon soidessa voit hyvillä mielin onnitella sekä itseäsi että kaikkia prosessiin osallistuneita ja nauttia ansaitusta hetkestä parrasvaloissa. Viritä kuitenkin vuosikellosi uuteen aikaan hyvissä ajoin, jotta saat listayhtiöstatuksesta irti kaiken, mitä se mahdollistaa. Muista, että tiedonantoVELVOLLISUUS on todellisuudessa tiedonantoMAHDOLLISUUS.

VINKKI: Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.

Siirry takaisin sivun alkuun