Sisäinen insinööri konseptisuunnittelijan vaatteissa
Uusi työpaikka tuo aina mukanaan uusia mahdollisuuksia ja paljon innostavaa opittavaa. Tänä syksynä minulla on ollut kunnia aloittaa täällä IR Partnersilla superammattilaisten joukossa luovana konseptisuunnittelijana. Tässä roolissa pääsen sekä käyttämään kaikkea sitä mitä olen matkani varrella jo oppinut että kehittämään jatkuvasti uutta. Ensimmäiset viikot ovat olleet vauhdikkaita, ja olen päässyt suoraan mukaan projekteihin luomaan uusia tapoja kertoa asiakkaidemme tarinoita.
Mitä luova konseptisuunnittelu on?
Oma taustani kumpuaa visuaalisesta suunnittelusta, mutta sen pohjalla on aina paljon ajatustyötä. Ajattelenkin enemmän niin, että visualisti on ennen kaikkea ongelmanratkaisija. Jotta sisällön voi visualisoida, se täytyy ensin muotoilla ymmärrettäväksi. Täytyy osata kysyä oikeat kysymykset ja etsiä sitten niihin vastaukset. Visuaalinen tarinankerronta ei ole koskaan sisältöjen koristelua vaan aina strategista ajattelutyötä, jolla on parhaimmillaan kauaskantoiset vaikutukset.
Konseptisuunnittelussa saa yhtä aikaa luoda sekä isoa kuvaa että kuljettaa ajatusta aina käytännön tasolle asti. Molempien tasojen on yhdistyttävä ja pelattava samaan maaliin. Emme voi kertoa itsestämme erilaista tarinaa eri kohtaamispisteissä, vaan tarinan on oltava yhtenäinen kautta linjan. Kiteyttäminen on monesti kaikkein haastavin vaihe tarinankerronnassa ja siinä ulkopuolisen aivot tulevat hyvään käyttöön. Liian läheltä ei näe kokonaiskuvaa päivittäisten asioiden ruuhkassa, vaan huomio menee käytännön haasteiden ratkomiseen. Parhaimmillaan konseptin idea on niin yksinkertainen, että se tuntuu suorastaan itsestään selvältä eikä kaipaa mitään selittelyitä.
Brändi ylipäätään on mielestäni kuin sävellys. Jos ajatellaan sivullista tekstiä, on sitä todella vaikea oppia ulkoa. Jos taas ajatellaan laulua, tilanne muuttuu täysin. Teksti herää eloon tunnelman, sävelen ja rytmin avulla. Yhtäkkiä on mahdollista muistaa koko sivu ilman mitään vaikeuksia. Tämän brändi tekee yrityksille, palveluilla ja tuotteille – tekee niistä tunnistettavia ja muistettavia: tekee strategisen ajattelun näkyväksi ja todeksi asiakkaille.
… ja miten se voi auttaa asiakkaitamme?
Omasta roolistani ajattelen niin, että minun tärkein tehtäväni on saada asiakkaani onnistumaan omassa työssään. Se vaatii aina kokonaisvaltaista ymmärrystä asiakkuudesta ja nautinkin työssäni siitä, että pääsen näköalapaikalta tarkastelemaan mitä suomalaisille yrityksille kuuluu nykypäivänä.
Hyvä esimerkki visuaalisuuden voimasta on todella arkinen. Kun tehdään tiimillä materiaaleja, visualisointeihin tulee aina paljon kommentteja. Jokaisella on niihin mielipide toimenkuvasta riippumatta. Tämä osoittaa sen, kuinka suuri voima visualisuudella on tunteiden herättäjänä. Hienoinkaan sisällöllinen timantti ei pääse oikeuksiinsa, ellei sen esitystapaa ole mietitty loppuun asti. Näin ollen mielestäni ei olekaan mitään niin vähäpätöistä asiaa etteikö sitä kannattaisi muotoilla viimeisteltyyn ja uskottavaan muotoon.
Konseptisuunnittelun lisäksi toinen intohimoni kohde on tiedon visualisointi, joka noudattelee vahvasti samoja periaatteita. Jokaisella elementillä pitää olla perustelu ja syy tulla visualisoiduksi monesti tiedontäyteisissä sisällöissä. Infografiikoiden tärkein tehtävä onkin muotoilla monimutkaisia asioita ymmärrettävään muotoon – ajattelutyötä parhaimmillaan. Sanonkin aina, että sisälläni asuu pieni insinööri, joka työskentelee jatkuvasti asioiden mittasuhteiden, järjestyksen ja yhteyksien kanssa. Ja mainittakoon vielä sekin mistä kaikki aina innostuvat: pidän myös PowerPointtien teosta. Se jos mikä on aliarvostettu media.
Tuntuu todella mukavalta, että työpöydälläni on jo rutkasti hommia. Odotan innolla tulevaa talvea ja yhteistyötä tämän mahtavan tiimin sekä kiinnostavien asiakkuuksiemme parissa.
Kohtaamisiin,
Sini
Blogin kirjoittaja: Sini Ruuskanen