Miten onnistua mediasuhteissa? Viisi vinkkiä
Ansaittu medianäkyvyys vakuuttaa aina paremmin kuin maksettu mainos. Kun mediatyötä tehdään oikein, se hyödyttää sekä profiiliaan nostavaa yritystä että uutisnälkäistä mediaa – ja sen kohdeyleisöä. Mutta miten sitä sitten tehdään oikein? Kokosimme viisi vinkkiä onnistuneeseen PR-työhön.
Määrittele tavoite
Näkyvyys näkyvyyden vuoksi on heikko lähtökohta. Kun yritys lähtee rakentamaan mediasuhteita, ensimmäinen askel on konkretisoida, mihin niillä pyritään. PR-työn tavoite tukee liiketoiminnan tavoitteita ja voi olla esimerkiksi tunnettuuden kasvattaminen uudella markkinalla, brändimielikuvan parantaminen, ajatusjohtajuuden rakentaminen tai vaikkapa pääomasijoittajien kiinnostuksen herättäminen. Tavoite ohjaa käytännön tekemistä, kuten näkökulmien kehittelyä ja viestien kohdentamista.
Suunnittele
Moni yritys yrittää kyllä rakentaa profiilia ansaitussa mediassa, mutta antaa kuulua itsestään harvakseltaan ja epäjohdonmukaisesti. Mediasuhteiden rakentaminen on pitkäjänteistä työtä, joka vaatii suunnitelmallisuutta ja sitoutumista. Tämä tarkoittaa muun muassa puhehenkilöiden määrittelyä ja tarvittaessa valmennusta, relevantin mediakentän kartoittamista, alan puheenaiheisiin perehtymistä, nykytila-analyysia ja benchmarkkausta.
Aikatauluta
Hyväkään suunnitelma ei vie pitkälle, jos sen rakennettuaan jää odottelemaan, että jotain jännittävää tapahtuu. Välillä yrityksillä on paljonkin uutisoitavaa, mutta välissä on myös hiljaisempia aikoja. Tällaisina aikoina ei kannata antaa itsensä painua unohduksiin. Mielipidekirjoitusten avulla voi tuoda esiin näkökantojaan toimialaa koskettavissa aiheissa, toimittajien kanssa voi järjestää taustoittavia tapaamisia ja sosiaalisessa mediassa käydä aktiivista keskustelua.
Muista median tarpeet
PR-työtä tekevällä yrityksellä on omat tavoitteensa, mutta mediankin tarpeet on syytä pitää mielessä. Toimittajaa on turha vaivata aiheella, jolla ei ole uutisarvoa. Vielä huonompi ajatus on tyrkyttää toimitukselle puhdasta markkinointisisältöä. Proaktiivisessa mediatyössä on tärkeää tietää, mitä tarjoaa ja kenelle. Hyvin valmisteltu kulma ja yhteydenoton kohdentaminen toimittajalle, jonka tietää seuraavan aihepiiriä tai toimialaa, ovat hyvä alku. Laadukkaita kuvia kannattaa tarjota jo ennen, kuin toimittaja niitä pyytää.
Jousta
Vahva suunnitelma vie pitkälle, mutta maailmassa sattuu ja tapahtuu. Merkittävät tapahtumat voivat vallata mediatilan, jolloin ajoitusta on viisainta miettiä uudelleen. Yrityskauppa voi kaatua tai tuotelanseeraus viivästyä. Yllätyskäänne voi toki olla positiivinenkin – vaikkapa merkittävä tunnustuspalkinto, josta halutaan kertoa nopealla aikataululla. Suunnitelma on hyvä pitää ajassa kiinni ja päivittää, jos muutokset yrityksen toimintaympäristössä sitä edellyttävät.
Haluatko tietää lisää aiheesta? Ota yhteyttä!
Blogin on kirjoittanut Riina Tuominen, IR Partnersin viestintäkonsultti, riina.tuominen@irpartners.fi.