Odotuksissa aktiivinen listautumisvuosi 2025

Vuosi 2024 on takana ja on uuden vuoden 2025 ensimmäiset päivät. Alkava vuosi voi tuoda mukanaan uusia yhtiöitä Helsingin pörssiin. Useat yhtiöt arvioivat mahdollisuuksiaan pörssilistautumiseen vuonna 2025, ja odotukset ovat Talouselämän mukaan korkealla niin sijoittajien kuin yritysjohdon keskuudessa. .Myös Kauppalehti odottaa listautujia Helsingin pörssiin kevään 2025 aikana. 

Keskustelimme IR Partnersin ja Nordic Listed Leaders -yhteisön kanssa järjestetyssä 🔔 IPO AfterWork -tilaisuudessa joulukuun alussa siitä, mitä pörssilistautuminen todella merkitsee ja miten se muuttaa yhtiön arkea ja strategista suunnittelua. Tilaisuudessa alan asiantuntijat kertoivat Helsingin pörssin näkymistä sekä listautumisprosessin keskeisistä teemoista hallituksen roolin, viestinnän ja juridisten vaatimusten näkökulmista. Kuulimme myös Relais Groupin matkasta pörssiyhtiöksi – inspiroiva esimerkki, joka osoittaa, että listautuminen voi olla lähtölaukaus kestävälle kasvulle. 

Listautuminen on merkittävä virstanpylväs yrityksen matkalla. Se ei ole vain usein monimutkaiseltakin vaikuttava prosessi, vaan suuri muutos yhtiön toiminnassa, viestinnässä ja kulttuurissa. Kellonsoitto Nasdaqin pörssisalissa tai kuva Times Squarella on usein näkyvin hetki, mutta taustalla on kuukausien, jopa vuosien valmistautuminen, jossa yritysjohdon, hallituksen ja asiantuntijakumppanien rooli korostuu. 

Suomen talouden kasvunäkymät, kansainvälinen sijoittajakysyntä ja Helsingin pörssin vetovoima luovat positiivista virettä, jota sekä suurten että keskisuurten yhtiöiden on syytä tarkastella. Ehkä juuri vuosi 2025 jää historiaan uusien kasvutarinoiden vuotena. 

Kiitos vielä kaikille osallistumisesta joulukuun IPO AfterWorkiin! Puhujille erityiskiitos asiantuntevien näkökulmien ja kokemusten jakamisesta: Helene Auramo, Henrik Husman, Petri Niemi, Tommi Kaltio, Juha Koponen, Arni Ekholm, Tiina Olkkonen ja Kare Laukkanen

Menestystä vuoteen 2025! 

Suunnitteletko listautumista? Ota yhteyttä – meistä saat kokeneen kumppanin rinnallesi! Tunnemme prosessin mahdollisuudet ja sudenkuopat, ja autamme sinut maaliin myös odottamattomissa tilanteissa.

Tiina Olkkonen

toimitusjohtaja, osakas

+358 40 827 8844 tiina.olkkonen@irpartners.fi



Onko edessä IPO-käänne?

Nasdaq Helsingin toimitusjohtaja Henrik Husman kertoi IR Partnersin joulukuun alussa järjestämässä IPO-aiheisessa after work -tilaisuudessa, miltä listautumismarkkina näyttää ja mitä tulevalta vuodelta voidaan odottaa. Kokosimme blogiin muutamia huomioita puheenvuorosta.

Tänä vuonna yhtäkään varsinaista listautumisantia ei ole toteutettu. Jos lasketaan tekniset listautumiset, osittausjakautumiset ja listasiirrot, vuoden listautumisten määrä nousee viiteen.

Listautumisissa on ollut viime aikoina hiljaista paitsi Suomessa ja muissa Pohjoismaissa, myös laajemmin Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Muutos tuntuu valtavalta erityisesti, jos verrataan tilannetta kolmen vuoden takaiseen ennätysvuoteen, vaikka se ei ehkä ole paras vertailukohta. Näkymä eteenpäin on kuitenkin myönteinen ja joulukuussa etenkin Tukholmassa on nähty jo selvää piristymistä.

IPO-pulssi-indeksi on nousussa

Positiiviseen käänteeseen viittaa myös Nasdaqin lanseeraama Tukholman IPO-pulssi-indeksi, jonka tavoitteena on ennakoida tulevia IPOja vähintään puolen vuoden aikajänteellä Ruotsissa. Indeksi perustuu tutkimukseen, jossa määritettiin viidenkymmenen parametrin joukosta kuusi vaikuttavinta, jotka ovat historiallisesti ennakoineet IPO-kehitystä.

Kun indeksi on nousussa, IPOjen määrän ennakoidaan kasvavan puolen vuoden sisällä – ja nyt indeksi on kuin onkin nousussa sekä Suomessa että Yhdysvalloissa.

Indeksin lisäksi positiiviseen kehitykseen viittaa se, että IPO Due Diligence -selvityksiä tehdään selvästi enemmän kuin vuosi sitten. Selvityksen teettävä yhtiö ei toki ole välttämättä heti listautumassa, mutta ainakin sitä pohditaan yhtenä mahdollisuutena.

Pörssin elinvoimaisuuden säilyttäminen tärkeää

Entä sitten poistuma? Tänä vuonna näyttää siltä, että Nasdaq Helsingin listalta poistuu viisi yhtiötä. Tämä voi tuntua paljolta olematonta IPO-kehitystä vasten, mutta luku vastaa itse asiassa vuosittaisten pörssistä poistumisten keskimäärää. Ei siis ole meneillään mitään ryntäystä ulos pörssistä.

Pörssin elinvoimaisuus mainitaan yhtenä hallitusohjelman tavoitteista. Valtiovarainministeriö onkin koonnut Finanssialan kasvustrategia -työryhmän asiaa edistämään. Tähän mennessä työryhmä on keskittynyt yhteisen tilannekuvan luomiseen, ja tulevina kuukausina on tarkoitus pohtia ratkaisuja.

Listautumiskehityksestä ei siis tarvitse olla huolissaan. On myös hyvä huomioida, että verrattuna kymmenen vuoden takaiseen tilanteeseen meillä on erittäin toimiva ekosysteemi – eli erittäin osaavia toimijoita kaikkiin niihin asioihin, joita listautuva yhtiö tarvitsee, ja myös niihin, joita listayhtiönä toimiminen vaatii.


Suunnitteletko listautumista? Ota yhteyttä – meistä saat kokeneen kumppanin rinnallesi! Tunnemme prosessin mahdollisuudet ja sudenkuopat, ja autamme sinut maaliin myös odottamattomissa tilanteissa.

Kare Laukkanen

liiketoimintajohtaja, sijoittajaviestintä

+358 50 5539535 kare.laukkanen@irpartners.fi

Sara Anttila vahvistamaan IR Partnersin sijoittaja- ja vastuullisuusviestintää

Sara Anttila on nimitetty viestintäkonsultiksi IR Partnersille. Sara tuo mukanaan yli kymmenen vuoden kokemuksen sisäisen, ulkoisen ja talousviestinnän suunnittelusta ja toteutuksesta pörssiyhtiöissä.

Sara siirtyy IR Partnersille Danske Bank Suomen viestintäpäällikön tehtävästä, jossa hän on toiminut yritysjohdon viestintäkumppanina ja neuvonantajana erityisesti muutostilanteissa ja strategisissa brändinrakennus- ja muutosprojekteissa.

”Olen innoissani liittyessäni osaksi IR Partnersin huipputiimiä. Elämme ajassa, jossa kestävyyskysymykset määrittävät yhä voimakkaammin pääomien ohjautumista ja yritysten strategioita. Onkin hienoa päästä IR Partnersilla auttamaan asiakkaitamme kehittämään vastuullisuusstrategioitaan ja viestimään niistä vaikuttavasti. Näin tuemme paitsi yhtiöiden liiketoiminnallisten tavoitteiden saavuttamista myös yhteiskunnan kestävää siirtymää”, Sara kertoo.

Saralla on vahva kokemus viestintästrategioiden kehittämisestä ja toteutuksesta. Aiemmissa tehtävissään hän on myös vastannut sijoittaja- ja vastuullisuusviestinnän suunnittelusta, toteutuksesta ja projektien johtamisesta. Journalistitaustansa ansiosta Sara osaa selkeyttää monimutkaisia viestejä ja rakentaa eri sidosryhmiä puhuttelevaa viestintää.

”Asiakkaidemme vastuullisuusprojektit, oli kyseessä vastuullisuusohjelman laatiminen tai uuden sääntelyn mukainen raportointi, vaativat sekä strategista näkemystä että käytännön toteutuskykyä. Saralta löytyy molempia, ja lisäksi taitoa johtaa projekteja tehokkaasti vaativissakin ympäristöissä. Sara tekee töitä yhteisten tavoitteiden eteen aina positiivisella ja yhteistyötä vaalivalla asenteella, ja olenkin iloinen saadessani hänet osaksi tiimiämme”, sanoo IR Partnersin vastuullisuuspalveluista vastaava liiketoimintajohtaja Hanne Mäkelä.

”Saran monipuolinen kokemus talous- ja sijoittajaviestinnästä sekä syvällinen ymmärrys vastuullisuuskysymyksistä vahvistavat tiimimme osaamista entisestään. IR Partnersilla tavoitteemme on tarjota asiakkaillemme strategista näkemystä ja tukea, joka auttaa heitä viestimään vaikuttavasti ja rakentamaan luottamusta eri sidosryhmien keskuudessa. Saran osaamisella ja näkemyksellä pystymme vastaamaan yhä kattavammin asiakkaidemme tarpeisiin sekä vastuullisuuteen että vaativiin sijoittajaviestinnän toimeksiantoihin liittyen. Lämpimästi tervetuloa Sara”, kommentoi IR Partnersin toimitusjohtaja Tiina Olkkonen.

Tervetuloa AfterWork-tilaisuuteen: Listautuminen – mitä se tarkoittaa yhtiön hallituksen ja johdon näkökulmasta? 

Pörssilistautuminen on merkittävä virstanpylväs jokaiselle yritykselle. Kuukausien intensiivinen valmistautuminen huipentuu kellonsoittoon ja kuvaan Time Squarella. Mutta mitä tapahtuu noiden listautumista edeltävien kuukausien aikana ja mitä sen jälkeen? Mitä erityisesti yhtiön johdon ja hallituksenjäsenten tulisi tietää listautumisprosessista ja listayhtiön elämästä? Mikä muuttui, ja mikä ei?  

Liity seuraamme työpäivän päätteeksi lasilliselle kuplivaa ja kuuntelemaan alan asiantuntijoiden sekä hiljattain listautuneiden yhtiöiden johtajien kokemuksia listautumisprosessista ja pörssiyhtiön arjesta. 

Aika: 3.12.2024 klo 16:30–18:00 

Paikka: IR Partnersin toimisto Ruoholahdessa, Itämerentalo, Tammasaarenlaituri 3, Helsinki. 2. krs 

Paikkoja on rajoitetusti – varmista osallistumisesi ajoissa! 
Ilmoittautumiset 22.11.2024 mennessä: janna.laitsaari@irpartners.fi 

Ohjelma

Tilaisuuden avaus 
Tiina Olkkonen, toimitusjohtaja, IR Partners 
Helene Auramo, toimitusjohtaja, Nordic Listed Leaders 

Nasdaq Helsingin terveiset 
Henrik Husman, toimitusjohtaja, Nasdaq Helsinki

Listautuminen hallituksen näkökulmasta  
Petri Niemi, hallitusammattilainen, toimitusjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja, G2 Invest Oy 

Tärkeimmät asiat, mitä listautumisen viestinnässä on syytä ottaa huomioon  
Kare Laukkanen, liiketoimintajohtaja, IR Partners 

Listautuminen pääjärjestäjän näkökulmasta  
Tommi Kaltio, Head of Investment Banking, Carnegie 

Listautumisen juridiset vaatimukset yhtiön johdon ja hallituksen kannalta 
Juha Koponen, Partner, Head of Capital Markets, Borenius   

Matka pörssissä – case Relais  
Arni Ekholm, toimitusjohtaja, Relais Group Oyj   

Q&A, kaikki 
Moderaattorina Kare Laukkanen 

Verkostoitumista 

Järjestämme tilaisuuden yhteistyössä Nordic Listed Leadersin kanssa.

IR Partners lyhyesti 

IR Partners on vaativan yritys-, sijoittaja- ja vastuullisuusviestinnän asiantuntija, joka on toimialallaan arvostettu osaaja sekä ylimmän johdon luottokumppani. Olemme ketterä, asiakkaiden liiketoimintaa, sijoittajanäkökulmaa, rahoitusmarkkinoiden sääntelyä sekä juridiikkaa ymmärtävä kokenut tekijä. Tarkastelemme viestintää liiketoimintalähtöisesti ja rakennamme kestävää omistaja-arvoa ammattitaidolla ja intohimoisesti – kuin itsellemme tekisimme. 

Nordic Listed Leaders lyhyesti 

Nordic Listed Leaders on yhteisö, joka tukee pörssiyhtiöiden johtajia ja hallitusjäseniä ammatillisessa kehityksessä ja verkostojen luomisessa. Yhteisö on avoin kaikille, jotka ovat viimeisen viiden vuoden aikana toimineet johtotehtävissä tai hallituksen jäseninä Pohjoismaisissa pörssiyhtiöissä. Yhteisö myös tarjoaa jäsenilleen ainutlaatuisen mahdollisuuden löytää uusia hallituksen jäseniä tai johtoryhmän jäseniä hyödyntämällä tekoälyä. 

Valonpilkahduksia listautumismarkkinassa – vinkkejä onnistuneeseen listautumisviestintään

Listautumismarkkinassa on viime viikkoina nähty positiivisia valonpilkahduksia. Listautuminen on yritykselle suuri askel, ja viestintä voi olla yksi ratkaisevista tekijöistä listautumisen onnistumisessa. Siksi onkin tärkeää, että viestinnällisiä asioita valmistellaan hyvissä ajoin eikä jätetä viestintää ketjun viimeiseksi lenkiksi. Kokosimme blogiimme muutamia keskeisiä asioita, jotka jokaisen listautumista suunnittelevan yhtiön tulisi ottaa huomioon. 

1. Rakenna vahva sijoitustarina – se on sydän ja sielu

Vahva sijoitustarina on jokaisen onnistuneen listautumisen ydin. Se toimii perustana kaikelle viestinnälle, ja se kertoo sijoittajille, miksi heidän tulisi sijoittaa juuri sinun yhtiöösi. Sijoitustarinan on oltava selkeä, yhtenäinen ja uskottava. Sen ytimessä ovat yhtiön liiketoiminta, markkinatilanne, strategia ja kilpailuedut sekä taloudellinen tilanne. Hyvin rakennettu sijoitustarina auttaa ymmärtämään, miksi juuri sinun yhtiösi on tulevaisuuden voittaja ja miten yhtiösi luo arvoa omistajilleen pitkällä aikavälillä.

2. Hio omat kanavat kuntoon

Johdonmukaisuus ja toiston voima ovat avainasemassa onnistuneessa viestinnässä. Siksi tarinan tulee olla yhtenäinen kaikissa kanavissa ja jokaisessa kohtaamisessa. Kun oma henkilöstö ja avainhenkilöt ovat vahvasti sitoutuneet yhtiöön ja sen tarinaan, heistä tulee luonnollisesti sen parhaita lähettiläitä. Siksi on myös tärkeää, että kaikki omat viestintäkanavat ovat viimeistään nyt huippuunsa hiottuja, jotta viestisi välittyy kirkkaana ja vaikuttavana jokaisessa tilanteessa.

3. Varaa aikaa tunnettuuden rakentamiseen

Listautumisvaiheessa yhtiösi ja johdon tunnettuus sijoittajien keskuudessa on kriittistä. Tuo hyvissä ajoin esiin yhtiösi avainhenkilöt, sillä tunnettuus ei rakennu yhdessä yössä – se vaatii aikaa, suunnitelmallisuutta ja jatkuvaa työtä. Hyvin suunniteltu ja toteutettu viestintä auttaa yhtiötäsi saavuttamaan sijoittajien huomion ja luottamuksen. Näin voitte voi nousta esiin ja erottua eduksenne listautujana myös kilpaillussa markkinatilanteessa.

4. Integroi vastuullisuus liiketoimintaan – korulauseista aitoihin tekoihin

Yksi tärkeä huomioitava asia on vastuullisuus. Sijoittajat ja muut sidosryhmät eivät enää tyydy vastuullisuuden korulauseisiin vaan haluavat nähdä todellisia konkreettisia ja merkityksellisiä tekoja, jotka osoittavat vastuullisuuden olevan aidosti osa yhtiön toimintaa. Vahvan vastuullisuustyön perustan luomiseksi yhtiön on myös tunnistettava ja hallittava vastuullisuuteen liittyviä riskejä ja mahdollisuuksia sekä kehitettävä seurantaan ja raportointiin tarvittavia käytäntöjä ja mittareita.

5. Valmistaudu kestävyysraportointiin ajoissa

EU:n kestävyysraportointidirektiivi (CSRD) tuo mukanaan tiukempia vaatimuksia vastuullisuusraportoinnille, ja pörssiyhtiön tulee viestinnässään osoittaa, miten se täyttää nämä vaatimukset käytännössä. Listautumista suunnittelevan yhtiön kannattaakin varautua kestävyysraportointiin hyvissä ajoin, jotta kasvavat kestävyysraportointivaateet eivät aiheuta yllätyksiä listautumisen jälkeen.

6. Harjoittele talousraportointia etukäteen

Totuttaudu pörssiyhtiöiltä vaadittavaan talousraportointiin jo ennen listautumista. Säännölliset talouskatsaukset lisäävät sijoittajien luottamusta ja antavat ajantasaista tietoa yrityksen kehityksestä. Prosessi myös hioo yhtiön sisäisiä toimintatapoja, jotta ne toimivat saumattomasti pörssiyhtiön hetkisessä arjessa.

7. Listautuminen on vasta alkusoitto – käsien päälle ei voi jäädä istumaan

Kun pörssin kello soi, alkaa uusi vaihe, jossa viestinnän merkitys kasvaa entisestään. Käsien päälle ei voi jäädä istumaan! Tiedonantovelvollisuus tulisi nähdä ennen kaikkea tiedonantomahdollisuutena – viestintää ei kannata jättää sattuman varaan vaan hyödyntää se täysimääräisesti! 

Kun viestinnän perusasiat ovat kunnossa, yhtiölläsi on hyvät edellytykset onnistua pörssilistautumisessa sekä vahvojen, pitkäaikaisten sijoittajasuhteiden rakentamisessa. Avoin, johdonmukainen ja jatkuva viestintä auttaa rakentamaan luottamusta ja tukee yhtiösi menestystä markkinoilla.

Suunnitteletko listautumista?

Ota yhteyttä! Me autamme rakentamaan yhtiöllesi vahvan sijoitustarinan sekä tuemme yhtiötäsi listautumispolulla ja arjessa listautumisen jälkeen.

Saija Serpola

operatiivinen johtaja, osakas

+358 50 434 1424 saija.serpola@irpartners.fi

Onnittelut Canatulle First North -listautumisesta! 

Tänään Nasdaqin kelloa soitti Canatun tiimi. Lämpimät onnittelumme tästä tärkeästä virstanpylväästä – tästä se matka alkaa! 

Canatu on nopeasti kasvava syväteknologiayhtiö, joka kehittää edistyneitä hiilinanoputkia (Canatu CNT) sekä niihin liittyviä tuotteita ja tuotantolaitteita puolijohdeteollisuudelle, autoteollisuudelle ja diagnostiikalle. Canatu listautui Nasdaq First Northiin SPAC-järjestelyn kautta sulauduttuaan Lifelife SPAC I Oyj:öön. IR Partnersilla oli ilo toimia Canatun viestinnällisenä neuvonantajana. 

Lämmin kiitos yhteistyöstä koko tiimille – Canatu, Lifeline SPAC I, Carnegie Investment Bank, Danske Bank, Borenius Asianajotoimisto, Krogerus ja Avance Asianajotoimisto. 

Valokuva: Pekka Lähteenmäki

IR Partners toimi viestinnällisenä neuvonantajana Faron Pharmaceuticalsin menestyksekkäässä osakeannissa

Suomalainen verisyöpälääkettä kehittävä Faron Pharmaceuticals toteutti kesäkuussa 2024 osakeannin, jonka viestinnällisenä neuvonantajana IR Partners toimi. Osakeanti herätti merkittävää kiinnostusta sekä nykyisissä osakkeenomistajissa että uusissa sijoittajissa, sekä institutionaalisissa että yksityissijoittajissa, ja se ylimerkittiin. Yhtiö keräsi osakeannin kautta yhteensä noin 30,7 miljoonaa euroa.

IR Partners vastasi osakeannin viestinnän ja markkinoinnin suunnittelusta ja toteuttamisesta, kattaen mm. markkinointiesitteen, verkkosivun ja mainoskampanjan suunnittelun sekä johdon esiintymisvalmennuksen.

Osakeanti toteutettiin yleisöantina yksityishenkilöille ja yhteisöille Suomessa ja instituutioantina institutionaalisille sijoittajille Euroopan talousalueella ja sovellettavan lainsäädännön mukaisesti kansainvälisesti. Osakeanista teki erityisen haasteellisen se, että Faron Pharmaceuticalsin osakkeet ovat kaupankäynnin kohteena Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalla Helsingissä, minkä lisäksi yhtiön osakkeisiin oikeuttavat talletustodistukset on listattu Lontoon pörssin ylläpitämälle AIM-markkinapaikalle.

”Rahoituskierroksemme oli erittäin onnistunut, vaikka projekti oli teknisesti erittäin monimutkainen. Anti oli valtava yhteinen ponnistus ja IR Partners oli meille hyvin tärkeä kumppani viestinnällisenä neuvonantajana. Voimme luottaa siihen, että IR Partners hoitaa hommat tehokkaasti ja ammattitaitoisesti ja pystyimme itse keskittymään omaan tekemiseemme. Voinkin lämpimästi suositella IR Partnersia kenelle tahansa.”

Juho Jalkanen, toimitusjohtaja, Faron Pharmaceuticals

Yleistä Faron Pharmaceuticals Oy:stä

Faron (AIM: FARN, First North: FARON) on kansainvälinen kliinisen vaiheen lääkekehitysyritys, joka keskittyy syöpien hoitoon uudenlaisilla immunoterapioilla. Yhtiön missiona on tuoda immunoterapian lupaus laajemmalle väestölle löytämällä uusia tapoja hallita ja hyödyntää immuunijärjestelmän voimaa. Yhtiön päälääkeaihio on bexmarilimab, uusi Clever-1:een kohdistettu, humanisoitu vasta-aine, joka voi poistaa syövän immunosuppression muuttamalla myeloidisten solujen toimintaa. Bexmarilimabia tutkitaan faasin II kliinisissä tutkimuksissa mahdollisena hoitona hematologisia syöpiä sairastaville potilaille yhdessä muiden standardihoitojen kanssa. Lisätietoja on saatavilla osoitteessa www.faron.com.

IR Partners served as the communications advisor in Faron Pharmaceuticals’ successful share offering

The Finnish blood cancer drug developing company, Faron Pharmaceuticals, conducted a share offering in June 2024, with IR Partners serving as the communications advisor in the offering. The offering attracted significant demand from both existing shareholders and new investors, both institutional and retail, and was oversubscribed. Through the share offering, the company raised a total of approximately EUR 30.7 million. 

IR Partners was responsible for the planning and execution of the communication and marketing for the share offering. This included designing the marketing brochure, website, and advertising campaign, as well as providing executive presentation training.

The offering was conducted as a public offering to private individuals and legal entities in Finland and an institutional offering to institutional investors in the European Economic Area and, in accordance with applicable laws, internationally. The share offering was particularly challenging due to Faron Pharmaceuticals’ dual listing. Faron Pharmaceuticals’ shares are traded on the Nasdaq First North Growth Market Finland in Helsinki, and in addition, the depositary receipts entitling to the company’s shares are listed on the AIM market operated by the London Stock Exchange.

”Our funding round was extremely successful, despite the technical complexity of the project. The share issue was a tremendous collective effort, and IR Partners was a very important partner for us as a communications advisor. We could trust that IR Partners would handle everything efficiently and professionally, allowing us to focus on our own work. I can warmly recommend IR Partners to anyone.”

Juho Jalkanen, CEO, Faron Pharmaceuticals

About Faron Pharmaceuticals Ltd

Faron (AIM: FARN, First North: FARON) is a global, clinical-stage biopharmaceutical company, focused on tackling cancers via novel immunotherapies. Its mission is to bring the promise of immunotherapy to a broader population by uncovering novel ways to control and harness the power of the immune system. The Company’s lead asset is bexmarilimab, a novel anti-Clever-1 humanized antibody, with the potential to remove immunosuppression of cancers through reprogramming myeloid cell function. Bexmarilimab is being investigated in Phase II clinical trials as a potential therapy for patients with hematological cancers in combination with other standard treatments. Further information is available at www.faron.com.

IR Partners toimii Enento-konsernin jatkuvan sijoittajaviestinnän kumppanina

”IR Partners on johdonmukaisesti luonut arvoa useilla sijoittajasuhteiden osa-alueilla osoittautuen erinomaiseksi voimavaraksi sijoittajaviestinnässämme. IR Partners on suositeltava kumppani yrityksille, jotka etsivät asiantuntevaa sijoittajaviestinnän kumppania”, kertoo Enento konsernin Chief Marketing & Customer Officer Arto Paukku

Enento-konserni on yksi Pohjoismaiden johtavista digitaalisten yritys- ja kuluttajatietopalveluiden tarjoajista. Enenton tuotteita ja palveluita käytetään pääasiallisesti riskienhallinnassa, taloushallinnossa, päätöksenteossa sekä myynnissä ja markkinoinnissa. Enentolla on laaja asiakaskunta, ja se palvelee useita toimialoja, joista suurimmat ovat rahoitus- ja pankkitoiminta, tukku- ja vähittäiskauppa sekä asiantuntijapalvelut. Enenton strategian päätavoitteet ovat luottotietoliiketoiminnan johtavan aseman säilyttäminen ja vahvistaminen sekä Pohjoismaiden johtavan aseman tavoittelu yritystietojen tarjoajana.

IR Partners on toiminut Enento Groupin sijoittajaviestinnän jatkuvana kumppanina vuodesta 2023. Yhteystyössä IR Partners toimii Enenton käsipareina muun muassa lehdistö- ja pörssitiedotteiden laatimisessa, taloudellisten raporttien ja esitysten toteutuksessa, sijoittajasivuston kehittämisessä sekä yhtiökokouksen järjestämisessä. Varmistamme, että yhtiön sijoittajaviestintään liittyvät prosessit ja työkalut ovat kunnossa ja toimivia. Koulutamme, sparraamme ja tuemme asiakasta sekä päivittäisessä työssä että erityistilanteissa. 

”Yhteistyö IR Partnersin kanssa on ollut poikkeuksellisen sujuvaa. Heillä on kyky reagoida tarvittaessa hyvinkin nopeasti ja syvä ymmärrys liiketoimintamme kriittisistä näkökohdista. Tämän ansiosta IR Partnersin tiimistä on tullut olennainen osa Enento-konsernin sijoittajaviestinnän ja -suhteiden parissa työskentelevää laajaa tiimiämme, joka koostuu talousosastostamme sekä ylimmästä johdostamme”, jatkaa Arto Paukku.

Joko listautumismarkkina kohta aukeaa?

Moni listautumisesta haaveileva yritys pohtii varmasti parhaillaan tätä kysymystä. Valitettavasti meidän kaikkien kristallipallo taitaa kuitenkin olla tämä osalta hieman sumea. Inflaatiokehitys, keskuspankkien ohjauskorkojen laskun aikataulu ja maailman geopoliittisen tilanteen kehitys vaikuttavat siihen, milloin listautumisikkuna lopulta aukeaa. 

Mitä listautumista haaveilevan yrityksen kannattaa sitten nyt tehdä?

Nyt on erinomainen aika laittaa perusta kuntoon. Listautuminen on aina intensiivinen ja hektinen projekti. Mitä paremmin yhtiö on valmistautunut ja laittanut prosessinsa sekä toimintamallinsa hyvissä ajoin ”pörssikuntoon” sitä sujuvampi listautumisprosessi on. Yhtiön sijoitustarinan kiteyttäminen, talous- ja vastuullisuusraportoinnin kehittäminen sekä tunnettuuden rakentaminen ovat esimerkkejä osa-alueista, jotka on hyvä laittaa kuntoon jo hyvissä ajoin ennen mahdollista listautumista. Hyvä puoli on se, että nämä asiat tukevat yhtiötä sen kasvupolulla riippumatta siitä, millä aikataululla listautuminen toteutuu, tai toteutuuko se lainkaan. 

Mikä on yhtiön sijoitustarina? 

Tämä on yksi listautumisesta haaveilevan yhtiön tärkeimmistä, ellei peräti se tärkein kysymys. Hyvä sijoitustarina kertoo, miksi sijoittajien tulisi sijoittaa yhtiöön ja vastaa muun muassa seuraaviin kysymyksiin:

– Mitä yhtiö tekee?
– Millaisella markkinalla yhtiö toimii? 
– Mikä on yhtiön strategia?
– Mitkä ovat yhtiön strategiset tavoitteet ja miten yhtiö aikoo saavuttaa ne?
– Mitkä ovat yhtiön kilpailuedut? 
– Miten yhtiöllä menee taloudellisesti? 
– Millä tavalla yhtiö luo omistaja-arvoa? 

Hyvä sijoitustarina pohjautuu aina yhtiön strategiaan ja luo pohjan muulle tekemiselle.

”Vastuullisuus on kaiken toimintamme keskiössä”

Tämä on lause, joka löytyy yhä useamman yrityksen vastuullisuuskertomuksesta. Onkin totta, että vastuullisuuden merkitys yhtiön liiketoiminnassa ja sijoittajien sijoituspäätöksen teossa kasvaa koko ajan. EU:n kestävyysraportointidirektiivi CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) lisää merkittävästi yhtiöiden vastuullisuuteen liittyviä raportointivelvollisuuksia ja tuo vastuullisuuden tärkeäksi osaksi esimerkiksi hallituksen toimintakertomusta. CSRD tulee koskemaan entistäkin laajempaa joukkoa yrityksiä, eikä sen soveltaminen rajoitu pelkästään pörssiyhtiöihin. Tähän on syytä varautua hyvissä ajoin. 

Yhtiö voi myös alkaa valmistautua pörssiyhtiöiltä vaadittavaan talousraportointiin julkaisemalla neljänneksittäin tai puolivuosittain ”taloudellisen katsauksen”, jossa kerrotaan yhtiön taloudellisesta kehityksestä. Katsauksen tekeminen on myös erinomainen tapa hioa yhtiön sisäisiä prosesseja sekä viestinnän ja talouden yhteistyötä ennen varsinaista pörssiyhtiöelämää.

Yhtiön tunnettuutta ei rakenneta yhdessä yössä                 

Tämä on universaali totuus, joka pääsee valitettavasti välillä unohtumaan. Yhtiön ja sen johdon tunnettuuden rakentaminen on pitkäjänteistä puuhaa, joka on hyvä aloittaa hyvissä ajoin ennen mahdollista listautumista. Johdon haastattelut, toimittajavierailut, blogi- ja mielipidekirjoitukset sekä säännölliset lehdistötiedotteet tai sosiaalisen median nostot mielenkiintoisista aiheista ovat hyviä keinoja tunnettuuden rakentamiseen niin yksityis- kuin institutionaalisten sijoittajienkin keskuudessa. 

Summa summarum. Listautumismarkkinan avautumista odotellessa on paljon asioita, joita yhtiö voi tehdä, jotta listautumisprosessi olisi mahdollisimman sujuva. 

Ole yhteydessä, jos haluat kuulla, miten voimme auttaa teitä ikimuistoisella matkallanne kohti pörssiä.

Kare Laukkanen
050 553 9535
kare.laukkanen@irpartners.fi


Kirjoittaja
Kare Laukkanen

Kare Laukkanen toimii IR Partnersin liiketoimintajohtajana vastuualueenaan erityisesti yhtiön sijoittajaviestintä- ja yritysjärjestelypalveluiden kehittäminen.  Kare on monipuolinen viestinnän ja liikkeenjohdon ammattilainen, jolla on yli 20 vuoden kokemus yritys- ja sijoittajaviestinnästä, niin konsulttina kuin yrityksen viestinnästä- ja sijoittajaviestinnästä vastaavana johtajana.

Kasvurahoitus edellyttää vahvaa viestintää

Vaikka maailmantalouden epävarmuus on iskenyt viime aikoina kosteina rätteinä eteismatoille, ei se kuitenkaan ole lannistanut hienojen suomalaisten yhtiöiden kehittämistä ja tarvetta innovaatioiden sekä kestävän kasvun rahoittamiselle. Rahoitusta tarvitaan suhdanteista riippumatta. Laadukkaan ja selkeän viestinnän merkitys korostuu etenkin yhtiöiden kehittämisen muutostilanteissa, innovaatioita markkinoille tuotaessa ja kasvun rahoitusvaihtoehtoja punnittaessa.

Yhtiön johto tuntee oman liiketoimintansa, tuotteensa ja palvelunsa, mutta miten yhtiö nähdään yrityksen ulkopuolella kasvurahoitusta tarjoavien silmin? Miten strategia ja visio tarinallistetaan? Mikä on ainutlaatuista osaamisessa ja liiketoimintamallissa? Miksi sijoittajat kiinnostuisivat yhtiöstä? Mitkä ovat yhtiön kilpailuedut? Entä kasvupotentiaali?

Luottamus yhtiöön rakennetaan systemaattisella, jatkuvalla viestinnällä, joka on kiteytettyä, luotettavaa ja oleellista kerrontaa yrityksen liiketoiminnasta. Vaikuttava, todellisten vahvuuksien päälle rakennettu viestintä kulkee yrityksen kasvun mukana ja se voi olla jopa edellytys lisäkasvulle, kun rahoittajat ja sijoittavat tarvitsevat tietoa päätöksentekonsa tueksi löytääkseen hiomattomat timantit. 

Sijoittajatarinalla on keskeinen rooli sijoittajaviestinnässä – se on työväline, joka luo yhteyden sijoittajiin ja ohjaa odotuksia seuraavaa vuosineljännestä pidemmälle.  Onnistunut sijoittajatarina kertoo omistajille ja pääomamarkkinoille, mihin yhtiö on menossa ja miksi se on hyvä pitkän aikavälin sijoituskohde. Pitkäjänteisesti kommunikoidulla sijoittajatarinalla voi olla ratkaiseva merkitys yhtiön tulevaisuuden kasvusuunnitelmien toteutumisessa ja se on syytä rakentaa jo yrityksen ollessa kasvunsa alkutaipaleella. Yhtiön kasvaessa ja kehittyessä myös sijoittajatarina kehittyy. Kun sijoittajatarinaa on rakennettu ja viestitty pitkäjänteisesti ja systemaattisesti on sijoittajien ja rahoittajien luottamuspohjaa jo olemassa mahdollisen rahoitustarpeen tullessa ajankohtaiseksi.

Tee testi ja pohdi:

  1. Miltä yhtiösi näyttää ulkopuolisin silmin? 
  2. Vastaako kerrontanne tahtotilaanne siitä, mihin yhtiönne on matkalla? 
  3. Onko yhtiönne viestintä yhdenmukaista ja saavutettavaa? 
  4. Onko organisaatiollasi sama näkemys yrityksenne menestysreseptistä?

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä, niin keskustellaan, kuinka voimme tukea yhtiötäsi kasvun polulla!

Tiina Olkkonen
Senior Advisor, osakas
puh. +358 40 827 8844
tiina.olkkonen@irpartners.fi

Saija Serpola
Operatiivinen johtaja, osakas
puh. 050 4341424
saija.serpola@irpartners.fi

Siirry takaisin sivun alkuun