Salainen ase luottamuksen ja omistaja-arvon rakentamisessa

Sijoittajatutkimuksia on monenlaisia: kevyistä sijoittajasentimentin kartoituksista verkossa toteutettaviin laajempiin sijoittajakyselyihin ja aina syväluotaaviin, seniorikonsulttien tekemiin henkilökohtaisiin haastattelututkimuksiin saakka. Jokaisella on paikkansa ja yhtiön tarve määrittelee, mikä on heille sopiva ratkaisu juuri sillä hetkellä. 

Ylimmän johdon ja hallituksen strateginen työkalu

IR Partnersin kokemuksen perusteella parhaat tulokset saavutetaan syväluotaavilla haastattelututkimuksilla. Niiden avulla saadaan selkeä näkemys keskeisten sidosryhmien toiveista, miten yhtiö voisi esimerkiksi kehittää sijoittaja- ja talousviestintäänsä entisestään, miten hyvin yhtiöt ovat onnistuneet strategiaviestinnässään ja miten houkuttelevana sijoituskohteena markkinat ylipäätänsä pitivät yhtiötä.

Tutkimusten tulokset analysoidaan yhdessä yhtiön johdon ja hallituksen kanssa. Kokemuksemme mukaan säännöllisesti toteutettu sijoittajatutkimus onkin ennen kaikkea yhtiön ylimmän johdon strateginen työkalu.

Viime kuukausina IR Partners on tehnyt edellä kuvatun kaltaiset tutkimukset mm. Remedy Entertainmentille, Reveniolle ja Raisiolle. Raision tapauksessa haastatteluja täydennettiin vielä verkkokyselyllä, jolla tavoitettiin laaja joukko ennen kaikkea yksityissijoittajia.  Tämä auttoi vahvistamaan monia haastatteluissa esille tulleita huomioita.

Sijoittajatutkimuksiin osallistuneiden henkilöiden palautteesta kävi selvästi ilmi, että sijoittajatutkimuksen tekeminen on jo itsessään hyvää sijoittajaviestintää!

Miksi sijoittajatutkimus on tärkeä työkalu?

Säännöllinen sijoittajatutkimus tarjoaa yrityksille arvokasta tietoa sijoittajien odotuksista ja mahdollisista huolenaiheista. Se auttaa myös tunnistamaan viestinnän ja strategian kehityskohteet, mutta samalla se asettaa yrityksen sijoitustarinan todelliseen tulikokeeseen: vastaako yrityksen viestintä sijoittajien odotuksia ja markkinoiden realiteetteja? Entä kuinka hyvin yhtiön johdon ja hallituksen näkemys yhtiön kehityskohteista on linjassa markkinoiden mielipiteen kanssa? Tämä todellinen tilannekuva on arvokas väline yrityksen johtamiselle ja viestinnän kohdentamiselle.

Luottamus ja omistaja-arvon rakentaminen

Läpinäkyvyys, strategian johdonmukaisuus ja selkeä sijoitustarina ovat sijoittajasuhteiden kulmakiviä. Sijoittajatutkimuksen avulla yhtiö voi varmistaa, että sen viestintä vastaa sijoittajien odotuksia ja että keskeiset kysymykset, kuten strategiset prioriteetit ja markkinoiden kasvupotentiaali, käsitellään avoimesti ja vakuuttavasti.

Taitavasti rakennettu sijoitustarina ei ainoastaan houkuttele uusia sijoittajia, vaan myös sitouttaa nykyisiä. Tämä luottamus heijastuu aikaa ja suhdanteitakin kestävänä omistaja-arvona, kun sijoittajat ymmärtävät mistä yhtiö on tulossa ja minne se on menossa.

Sijoittajatutkimus on lähtölaukaus määrätietoiselle kehitystyölle

Sijoittajatutkimus ei ole vain hetkellinen tilannekuva – se on tärkeä osa laadukasta sijoittajaviestintää ja lähtökohta määrätietoiselle kehitystyölle. Tutkimuksen tulokset ovat hyödyllisiä vain silloin, kun niiden pohjalta laaditaan selkeä toimenpidesuunnitelma ja sitoudutaan sen määrätietoiseen toteuttamiseen. Keskeistä on se, että tutkimuksen tuloksista syntyvät toimenpiteet ovat mitattavia ja tukevat yhtiön pitkän aikavälin strategisia tavoitteita.

Yhteenveto: Tie kestävään kasvuun ja luottamukseen

IR Partners auttaa asiakkaitaan muuntamaan sijoittajatutkimuksen tulokset strategiseksi eduksi. Säännöllisesti toteutettuna sijoittajatutkimus ei pelkästään osoita, missä yritys on nyt, vaan auttaa rakentamaan polkua kohti pitkäjänteistä ja suhdanteita kestävää omistaja-arvoa. Tämä edellyttää kuitenkin avoimuutta, sitoutumista ja kykyä kertoa sijoittajille tarina, joka auttaa heitä ymmärtämään yhtiön strategisia päämääriä.

Kiinnostuitko, ota yhteyttä!

Tiina Olkkonen

toimitusjohtaja, osakas

+358 40 827 8844 tiina.olkkonen@irpartners.fi
Siirry takaisin sivun alkuun