IR Partners toimii S-Pankin strategisena viestinnän kumppanina

IR Partners toimii S-Pankin strategisena kumppanina monipuolisesti viestinnän, talousviestinnän ja vastuullisuusraportoinnin alueilla. IR Partnersin kokenut strategiakonsultti toimi kevään ja alkusyksyn 2024 aikana S-Pankin interim-viestintäjohtajana, johtaen viestintätiimiä muutoksen keskellä. Parhaimmillaan interim-johtajuus ei ole vain operatiivista johtamista ja esihenkilötyötä. Kun rooliin valitaan kokenut viestinnän asiantuntija, yritys saa käyttöönsä laajempaa näkemystä ja strategista osaamista. 

”IR Partnersin kokenut strategisen viestinnän ammattilainen mahdollisti monen suuremman hankkeen kehittämisen ja toteuttamisen. S-Pankissa me hyödynsimme interim-johtajan tarjoamaa näkemyksellisyyttä muun muassa strategisen tahtotilan kirkastamisessa, merkittävän liiketoimintakauppamme viestinnän suunnittelussa sekä varautumis- ja kriisiviestintäsuunnitelmien toteuttamisessa, kertoo S-Pankin viestintäjohtaja Tiina Nurmi.

Vuosi 2024 oli monella tapaa historiallinen S-Pankille. Joulukuussa S-Pankissa saatiin päätökseen pankin aikojen suurin yrityskauppa eli Handelsbankenin Suomen henkilöasiakas- sekä varainhoito- ja sijoituspalveluliiketoimintojen osto. Kauppa oli merkittävä askel S-Pankin strategian toteuttamisessa. Kaupan seurauksena S-Pankki kasvoi uuteen kokoluokkaan ja on nyt Suomen neljänneksi suurin henkilöasiakaspankki. Vuonna 2025 S-Pankki etenee strategiansa toteuttamisessa kehittämällä tapaa palvella asiakkaita ja investoimalla merkittävästi digitaalisten ja mobiilipalvelujemme kehittämiseen.

IR Partnersin yhteistyö S-Pankin kanssa jatkuu tiiviinä kumppanuutena, joka kattaa viestinnän strategisen ja operatiivisen suunnittelun sekä toteutuksen, mukaan lukien mediaviestintä. Lisäksi IR Partners toimii kumppanina IR-viestinnän suunnittelussa ja toteutuksessa, kuten pörssitiedotteiden ja taloudellisten raporttien laatimisesta, sekä vastuullisuusraportoinnin kehittämisessä ja toteuttamisessa.

”IR Partnersin asiantuntemus ja tuki ovat auttaneet meitä navigoimaan muutosten keskellä. IR Partners on tiivis osa tiimiämme ja luotettava, aitoa lisäarvoa tuova kumppani kaikilla yhteistyömme osa-alueilla”, Nurmi jatkaa.

Haemme kasvavaan tiimiimme kokenutta viestinnän ammattilaista sekä talous- ja sijoittajaviestinnän osaajaa

IR Partners on arvostettu viestintäkumppani, jonka osaaminen on koeteltu lukuisissa strategisen viestinnän erityistilanteissa, yritysjärjestelyissä ja listautumisissa. Autamme asiakkaitamme avaamaan ovet pääomamarkkinoille ja rakentamaan vahvoja, kestäviä suhteita niin sijoittajiin, analyytikoihin kuin mediaankin. Olemme asiantuntija vastuullisuudessa ja autamme asiakkaitamme toimimaan kestävästi, tunnistamaan ja kommunikoimaan vastuullisuuden ydinteemat selkeästi ja vaatimusten mukaisesti. Toimimme asiakkaidemme tukena liiketoiminnan strategisissa murrosvaiheissa ja tuemme heitä kohti pitkäjänteistä menestystä.

Haemme edelleen kasvavaan tiimiimme

VIESTINNÄN KOKENUTTA AMMATTILAISTA SEKÄ TALOUS- JA SIJOITTAJAVIESTINNÄN OSAAJAA

Kiitos upeiden asiakkaidemme, IR Partnersin kasvu jatkuu vahvana. Haemme tiimiimme kokenutta viestinnän ammattilaista sekä talous- ja sijoittajaviestinnän osaajaa auttamaan asiakkaitamme heidän erilaisissa viestintätarpeissaan.

Onnistumisen edellytykset

Sinulla on tehtävään soveltuva akateeminen tutkinto esimerkiksi kaupalliselta, tekniseltä tai juridiikan alalta. Olet kartuttanut osaamistasi viestinnän kovan luokan asiantuntijana tai talous- ja sijoittajaviestinnästä/pääomamarkkinoista joko pörssiyhtiössä tai toimistomaailmassa. Mikäli olet hakemamme kokenut viestinnän ammattilainen tai talous- ja sijoittajaviestinnän osaaja, sinulla on vähintään 5 vuoden kokemus joltain edellä mainitulta alalta. 

Sinulla on osaamista ja intoa tuottaa asiakkaillemme näkemystä, strategista arvoa ja merkityksellisiä ratkaisuja. Pörssiyhtiön tiedonantovelvollisuus on sinulle tuttua, ja sinulla on kyky tulkita taloudellista tietoa. Ymmärrät vastuullisuuden merkityksen, etkä säikähdä (ainakaan paljoa… :-)), kun kuulet kirjainyhdistelmän CSRD. Suomen kielen lisäksi työskentelet ja tuotat sisältöä sujuvasti myös englanniksi. Talous- ja sijoittajaviestinnän osaajan tehtävää harkitessasi, kokemus pörssilistautumisiin ja/tai yritysjärjestelyihin liittyvästä viestinnästä on plussaa. Olet positiivinen, ennakkoluuloton ja asioihin tarttuva viestinnän ammattilainen. Sinulla on kokemusta projektinhallinnasta ja sinulla pysyy todistettavasti monta palloa ilmassa yhtä aikaa. Olet tarkka ja erittäin huolellinen.

Mikäli yllä mainitut kriteerit eivät ihan vielä täyty, mutta sinulla on oikea asenne ja haluat tulla mukaan kasvamaan ja oppimaan, olet lämpimästi tervetullut!

Miksi IR Partners?

Meillä tekemälläsi työlläsi on aidosti merkitystä ja pääset kehittymään osana kokenutta tiimiämme. Olet tärkeä jäsen sopivankokoisessa ja mukavassa porukassamme, jossa kaikkia arvostetaan yksilöinä. Teemme työmme vahvalla ammattitaidolla ja intohimoisesti – kuin itsellemme tekisimme.

Asiakkaamme valitsevat meidät, koska tarjoamme syvällistä ymmärrystä ja oivalluksia, joista on aidosti lisäarvoa asiakkaan liiketoiminnalle. Samalla tarjoamme henkilöstöllemme inspiroivan ympäristön, jossa he voivat tehdä merkityksellistä työtä ja työskennellä läheisesti asiakkaidemme ylimmän johdon kanssa strategisesti merkittävissä hankkeissa.

Lähdemme siitä, että mukavat työkaverit, huumori ja sopiva tasapaino työn ja vapaa-ajan välillä ovat hyvän (työ)elämän keskeisiä rakennuspalikoita.

Tarjoamme sinulle

  • Monipuolisen ja mielenkiintoisen tehtäväkokonaisuuden, joka voidaan räätälöidä osaamisesi ja mielenkiinnon kohteidesi mukaan
  • Näköalapaikan useiden eri toimialojen mielenkiintoisimpiin yhtiöihin 
  • Mahdollisuuden kasvattaa osaamistasi muiden IR Partnersin huippuosaajien kanssa 
  • Uudet ja modernit toimitilat hyvien kulkuyhteyksien varrella Helsingin Ruoholahdessa 
  • Joustavat etätyömahdollisuudet
  • Vakituisen työsuhteen, kilpailukykyisen palkan ja työsuhde-edut
  • Mahtavat työkaverit

Kiinnostuitko?

Voit lähettää hakemuksesi ja CV:si joko  Tiina Olkkoselle (viestinnän ammattilainen) tai Kare Laukkaselle (talous- ja sijoittajaviestinnän osaaja). Vastaammme myös mielellämme kysymyksiisi tehtävään liittyen joko sähköpostilla tai puhelimitse. Hakuaika päättyy 15.2.2025.

Juttelemisiin!

Tiina Olkkonen

toimitusjohtaja, osakas

+358 40 827 8844 tiina.olkkonen@irpartners.fi

Kare Laukkanen

liiketoimintajohtaja, sijoittajaviestintä

+358 50 5539535 kare.laukkanen@irpartners.fi

Miten onnistua mediasuhteissa? Viisi vinkkiä

Ansaittu medianäkyvyys vakuuttaa aina paremmin kuin maksettu mainos. Kun mediatyötä tehdään oikein, se hyödyttää sekä profiiliaan nostavaa yritystä että uutisnälkäistä mediaa – ja sen kohdeyleisöä. Mutta miten sitä sitten tehdään oikein? Kokosimme viisi vinkkiä onnistuneeseen PR-työhön.

Määrittele tavoite

Näkyvyys näkyvyyden vuoksi on heikko lähtökohta. Kun yritys lähtee rakentamaan mediasuhteita, ensimmäinen askel on konkretisoida, mihin niillä pyritään. PR-työn tavoite tukee liiketoiminnan tavoitteita ja voi olla esimerkiksi tunnettuuden kasvattaminen uudella markkinalla, brändimielikuvan parantaminen, ajatusjohtajuuden rakentaminen tai vaikkapa pääomasijoittajien kiinnostuksen herättäminen. Tavoite ohjaa käytännön tekemistä, kuten näkökulmien kehittelyä ja viestien kohdentamista.

Suunnittele

Moni yritys yrittää kyllä rakentaa profiilia ansaitussa mediassa, mutta antaa kuulua itsestään harvakseltaan ja epäjohdonmukaisesti. Mediasuhteiden rakentaminen on pitkäjänteistä työtä, joka vaatii suunnitelmallisuutta ja sitoutumista. Tämä tarkoittaa muun muassa puhehenkilöiden määrittelyä ja tarvittaessa valmennusta, relevantin mediakentän kartoittamista, alan puheenaiheisiin perehtymistä, nykytila-analyysia ja benchmarkkausta.

Aikatauluta

Hyväkään suunnitelma ei vie pitkälle, jos sen rakennettuaan jää odottelemaan, että jotain jännittävää tapahtuu. Välillä yrityksillä on paljonkin uutisoitavaa, mutta välissä on myös hiljaisempia aikoja. Tällaisina aikoina ei kannata antaa itsensä painua unohduksiin. Mielipidekirjoitusten avulla voi tuoda esiin näkökantojaan toimialaa koskettavissa aiheissa, toimittajien kanssa voi järjestää taustoittavia tapaamisia ja sosiaalisessa mediassa käydä aktiivista keskustelua.

Muista median tarpeet

PR-työtä tekevällä yrityksellä on omat tavoitteensa, mutta mediankin tarpeet on syytä pitää mielessä. Toimittajaa on turha vaivata aiheella, jolla ei ole uutisarvoa. Vielä huonompi ajatus on tyrkyttää toimitukselle puhdasta markkinointisisältöä. Proaktiivisessa mediatyössä on tärkeää tietää, mitä tarjoaa ja kenelle. Hyvin valmisteltu kulma ja yhteydenoton kohdentaminen toimittajalle, jonka tietää seuraavan aihepiiriä tai toimialaa, ovat hyvä alku. Laadukkaita kuvia kannattaa tarjota jo ennen, kuin toimittaja niitä pyytää.

Jousta

Vahva suunnitelma vie pitkälle, mutta maailmassa sattuu ja tapahtuu. Merkittävät tapahtumat voivat vallata mediatilan, jolloin ajoitusta on viisainta miettiä uudelleen. Yrityskauppa voi kaatua tai tuotelanseeraus viivästyä. Yllätyskäänne voi toki olla positiivinenkin – vaikkapa merkittävä tunnustuspalkinto, josta halutaan kertoa nopealla aikataululla. Suunnitelma on hyvä pitää ajassa kiinni ja päivittää, jos muutokset yrityksen toimintaympäristössä sitä edellyttävät.


Haluatko tietää lisää aiheesta? Ota yhteyttä!


Blogin on kirjoittanut Riina Tuominen, IR Partnersin viestintäkonsultti, riina.tuominen@irpartners.fi.


Muutoksen voima: Kuinka rakentaa menestystä epävakaina aikoina

Elämme jatkuvan muutoksen ja aina kiihtyvän kilpailun aikaa, mikä asettaa vaatimuksia niin sijoittajille, yrityksille kuin yksilöillekin. Samaan aikaan puhutaan taantumasta, liiketoimintaa eteenpäin vievän voiman hidastumisesta ja jopa pysähtymisestä. Tällaisen toimintaympäristön vaikutuksesta on tullut hiljattain juteltua useammassakin eri pöydässä niin oman tiimin kuin asiakkaidenkin kanssa. Olemme pohtineet, ovatko haastavat olosuhteet aina este menestykselle vai voivatko ne aidosti tarjota mahdollisuuksia luoda jotain uutta.

Tämä pohdinta on olennainen osa IR Partnersin toimintafilosofiaa. Haluamme olla aktiivisesti mukana tukemassa asiakkaitamme muutosten keskellä. Tiimimme sparrailee mielellään löytääkseen uusia näkökulmia ja mahdollisuuksia, oli kyse sitten strategian uudistamisesta, markkinoiden analysoinnista, omistaja-arvon rakentamisesta tai organisaatiokulttuurin vahvistamisesta. Me uskomme vahvasti siihen, että haasteet voivat avata oven uusiin mahdollisuuksiin, ja meidän tehtävämme on auttaa löytämään nämä mahdollisuudet.

Hiljattain kuuntelemassani paneelikeskustelussa eräs panelisteista vertasi tuulivoiman investointien hidastumista kiertotieliittymään. Ja näinhän se on: liiketoimintaympäristössä vauhtia hidastavia kiertotieliittymätilanteita tulee, mutta sen jälkeen koittaa aika, jolloin tie aukeaa ja vauhti kiihtyy. 

Tämä vertaus valottaa hyvin ylipäätään tilanteita, jotka hidastavat etenemistä kohti asetettuja tavoitteita. Tärkeää on tiedostaa, että kiertotieliittymätilanteessakin me voimme tehdä tulevaisuutta koskeva valintoja: pysymmekö paikoillamme vai käyttäisimmekö tilanteen mahdollisuutena kehittyä. 

Edelläkävijät valitsevat jälkimmäisen vaihtoehdon. He eivät anna periksi vaikeuksien edessä, vaan käyttävät niitä polttoaineena inspiraation, energian ja tulevaisuuden menestyksen luomiseksi. 

Usein kuitenkin, kun maailma ympärillä tuntuu hidastuvan, ensimmäinen reaktio voi olla turhautuminen. Miten kääntää tällainen tilanne ja sen synnyttämä reaktio voimavaraksi? 

Tässä omat kolme – ei niin lyhyttä – pointtiani miten lähteä liikkeelle:

1. Arvioi tilannetta: Varsinkin haastavissa tilanteissa arviointiin ja analysointiin on hyvä käyttää aikaa. Tässä vaiheessa voi harkita myös ulkopuolisten asiantuntijoiden tai kokeneiden kumppaneiden konsultaatiota, mikä voi tarjota uusia näkökulmia ja syventää ymmärrystä tilanteesta. Kun tilanteen ymmärtää kokonaisvaltaisemmin, on helpompi tehdä suunnitelmia ja lähteä liikkeelle.

2. Hyödynnä intohimoasi: Menestys ja merkityksellisyys löytyvät usein siitä, miten intohimosi, tekemisesi ja tavoitteesi ovat linjassa. Keskittymällä intohimoa herättäviin ja merkityksellisyyttä tuoviin näkökulmiin, saat lisää energiaa ja inspiraatiota ratkaista haasteita.

3. Rakenna ja hyödynnä kumppaneita ja verkostoja: Hyvät kumppanit ja verkostot ovat tärkeitä resursseja haastavissa tilanteissa. Ne tarjoavat tukea, nopeuttavat tavoitteiden saavuttamista ja avaavat uusia mahdollisuuksia ongelmien ratkaisemiseksi.

Jos haluat jatkaa keskustelua näistä aiheista tai tarvitset tukea oman organisaatiosi haasteisiin, olisi ilo kuulla sinusta. Yhteistyöllä voimme luoda ratkaisuja, jotka vievät kohti menestystä ja kasvua.

Ota yhteyttä:

Katja Espo
040 5114 800
katja.espo@irpartners.fi


Kirjoittaja
Katja Espo

Katja Espo toimii IR Partnersin liiketoimintajohtajana vahvistaen strategisen viestinnän ja maineenhallinnan osaamista. Katja on strateginen konsultti ja liiketoiminnan valmentaja, jolla on yli 20 vuoden kokemus viestinnän strategisesta suunnittelusta ja konsultoinnista sekä asiakkuuksien menestyksekkäästä johtamisesta.
Siirry takaisin sivun alkuun