IR Partners onnittelee Merus Poweria

IR Partners toimi viestintäkumppanina Merus Powerin listautuessa Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalle. Kiitos koko tiimille mahtavasta yhteistyöstä Merus Power, Alexander Corporate Finance ja Castrén & Snellman!

Merus Power on suomalainen, globaaleilla markkinoilla toimiva sähkövarastoihin ja sähkönlaaturatkaisuihin keskittyvä teknologiayhtiö. Merus Power edistää maailmanluokan teknologiaosaamisellaan globaalia murrosta kohti kestäviä energiamuotoja ja mahdollistaa uusiutuvien energialähteiden hyödyntämisen kasvavilla markkinoilla.

Pörssilistautuja: Älä kompastu perusasioihin – muista sijoittajatarina

Listautuminen on pitkä tie eri vaiheineen. Tietä silottaa ja tulevaisuutta valaisee huolellisesti mietitty ja valmisteltu sijoittajatarina. Kun tarina on kristallinkirkas ja yksityiskohtia myöten sisäistetty, sitä paremmin sujuu myös listautuminen ja siihen mahdollisesti liittyvä listautumisanti. Aina tulevaa listayhtiön arkea myöten.

Mikä oikeastaan on sijoittajatarina? Sijoittajatarina kertoo avoimesti ja rehellisesti onnistumisista, mutta yhtä lailla myös haasteista. Se ohjaa odotuksia seuraavaa vuosineljännestä pidemmälle ja kertoo sijoittajille ja omistajille, mihin yhtiö on menossa ja miksi se on hyvä pitkän aikavälin sijoituskohde. Yhtiölle itselleen sijoittajatarina toimii ohjenuorana ja strategian jatkona. Se on keino rakentaa yhtiön markkina-arvoa ja luottamuksellisia suhteita sijoittajia ja muita sidosryhmiä kohtaan. Tarvittaessa se myös kertoo, milloin suuntaa on vaihdettava.

Miksi sijoittajatarinaa sitten tarvitaan jo listautumisvaiheessa? Siksi, että hyvä sijoittajatarina herättää sekä ymmärrystä että kiinnostusta. Siitä käy ilmi yhtiön liiketoiminnan ydin: mitä tehdään ja miksi; mistä ollaan tulossa ja minne menossa. Ennen kaikkea se kertoo yhtiön liiketoiminnasta, markkinoista, strategiasta, tavoitteista ja kasvun ajureista. Sijoittajatarinassa kiteytyvät myös yhtiön vahvuudet ja erottautumistekijät sekä vastuullisuusnäkökohdat. Kun tämä pohjatyö on hyvin tehty, sijoittajatarina kulkee yhtiön eri vaiheissa johdonmukaisesti rinnalla eikä tätä ohjenuoraa tarvitse lähteä joka käänteessä uudestaan kirjoittamaan.

Sijoittajatarina ei kuitenkaan ole vain sanoja, eikä milloinkaan satuja. Sijoittajatarina on läsnä jokaisessa teossa, kohtaamisessa ja kaikissa kanavissa niin sisäisesti kuin yhtiön ulkopuolellakin. Sillä hyvä kello kauas kantaa, paha vielä kauemmas. Kyse on siis kokonaisviestinnästä, joka on yhtiön dna:ssa joka hetki. 

Esimerkkejä hyvistä sijoittajatarinoista on monia. Mutta kopioitava sapluuna se ei ole koskaan. Siksi listautuvan yrityksen sijoittajatarinan rakentamiseen tulee varata aikaa. Kiire ei tässä vaiheessa ole oikea ajuri, sillä väärin tulkittua tarinaa on vaikea lähteä uudestaan kirjoittamaan ilman mainekolhuja. Usein sijoittajatarina vaatii myös ulkopuolista näkemystä ja kokemusta. Tämä on myös vaihe, jolloin omaa momentumia ei kannata jättää hyödyntämättä, uusia kanavia ja viestinnän eri muotoja myöten. Yhtä lailla tärkeää on muistaa, että tämä vaihe tulee vastaan vain kerran ja se tulee seuraamaan yhtiötä sen tulevassa listayhtiöelämässä. 

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää, kuinka voimme auttaa yhtiötäsi kiinnostavan sijoittajatarinan kiteyttämisessä. 

Lue lisää palvelustamme

Peppu edellä puuhun? Listautumisviestinnästä opittua.

Kasvuhakuisen yhtiön elinkaaressa vastaan saattaa tulla vaihe, jolloin listautuminen nousee varteenotettavaksi vaihtoehdoksi kasvun rahoittamiseksi. Listautumispäätöksen jälkeen edessä on varsin intensiivinen ajanjakso, jolloin yhtiötä, sen tarinaa, ydinviestiä ja avainhenkilöitä valmistellaan kohti listayhtiöelämää. Listautumispäätöksestä sen toteutumiseen voi kulua hyvinkin vuoden päivät; ja niistä jokaisena fokus on hyvä pitää kristallinkirkkaana. Hyvin varautuneena, ammattitaitoisen osaajaverkoston ja hyvän projektinjohdon avulla myös yllättävistä – ja väistämättä vastaan tulevista – tilanteista pystyy luovimaan voittajana maaliin.

Olemme keränneet tueksesi joitakin kokemusperäisiä havaintoja siitä, kuinka listautumiseen liittyviä sudenkuoppia ja karikoita voi välttää.

Ennen listautumista: ennakoi

  1. Ennakoi ja varaa aikaa strategian tarinallistamiselle. Tässä vaiheessa panoksia tarvitaan erityisesti yrityksen tunnettuuden lisäämiseen. Mitä huolellisemmin mietitty ja valmisteltu sijoittajatarina on, sitä paremmin myös listautumisannin ennakkomarkkinointi ja sitä seuraavat toimenpiteet onnistuvat. Mieti, miksi yrityksesi on hyvä sijoituskohde; hyödynnä neuvonantajien kokemusta!

  2. Tee tarinasi tutuksi; muista oma henkilöstö ja avainhenkilöt. Panosta tunnettuuden rakentamiseen mediassa, muista vaikuttajat! Luo suhteita ja mieti roolisi; hyödynnä rohkeasti vahvuuksiasi. Johdonmukaisuus ja toisto ovat tärkeitä elementtejä ja siksi tarinan tulee näyttäytyä samankaltaisena jokaisessa kanavassa ja kohtaamisessa. Oman henkilöstön ja avainhenkilöiden sitouttaminen yhtiöön ja sen tarinaan kulkevat käsi kädessä ulkoisen viestinnän kanssa. Viimeistään tässä vaiheessa myös omien viestintäkanavien tulee olla kunnossa.

  3. Muista, että vaikka listautumisprosessiin liittyykin paljon työtä, se samalla kehittää organisaatiotasi ja sen hallintomallia, sekä tuo pääsyn pääomamarkkinoille. Matkan edetessä yhtiösi tunnettuus paranee ja sen osaketta voi käyttää vaihdon välineenä yritysjärjestelyissä. Keskeistä on aito halu kehittää yhtiötä ja kasvattaa omistaja-arvoa pitkällä aikavälillä.

Listautumisprosessin aikana: panosta

  1. Panosta osaajiin! Tämä jos mikä on hetki, jolloin pääjärjestäjän sekä muiden neuvonantajien opit ja kokemukset ovat kultaakin kalliimpia. Prosessissa on järkevää tukeutua ammattilaisiin, joille listautuminen eri vaiheineen on jo entuudestaan tuttua. Konkreettisten viestinnällisten tuotosten lisäksi myös avainhenkilöiden esiintymisvalmiuksien hiominen tarvitsee usein sparrausta, sillä tilanne on monelle uusi. Kokeneenkin esiintyjän on tärkeää valmistautua sijoittajatapaamisiin ja -tilaisuuksiin, erityisesti, mikäli ne Covid-19-tilanteesta johtuen järjestetään verkon välityksellä.

  2. Suunnittele viestinnän henkilöresurssit ja budjetti sekä projektin ajaksi että sen jälkeen; kaikkea ei tarvitse tehdä itse eikä tärkeistä asioista kannata tinkiä. Tiedosta myös, että kaikki ei aina mene niin kuin Strömsössä: valmiiksi hiottu ja testattu kriisiviestintäsuunnitelma auttaa tiukan paikan tullen.

Listautumisen jälkeen: hyödynnä

  1. Ole tavoitettavissa, osallistu ja ole läsnä. Muista myös yksityissijoittajat! He tuovat omistajakuntaan pöhinää ja keskustelua eri kanaviin. Mieti, kuinka tavoitat heidät, kuinka pidät mielenkiintoa yllä ja rakennat dialogia.

  2. Kellon soidessa voit hyvillä mielin onnitella sekä itseäsi että kaikkia prosessiin osallistuneita ja nauttia ansaitusta hetkestä parrasvaloissa. Viritä kuitenkin vuosikellosi uuteen aikaan hyvissä ajoin, jotta saat listayhtiöstatuksesta irti kaiken, mitä se mahdollistaa. Muista, että tiedonantoVELVOLLISUUS on todellisuudessa tiedonantoMAHDOLLISUUS.

VINKKI: Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan – sijoittajaviestinnässäkin

Sijoittajaviestintä tarvitsee siis tuekseen tarinan, jota yhtiö avoimesti ja johdonmukaisesti kertoo eri kanavissa. Markkinoihin ja maailmantilanteeseen mukautuen viisas johto pitää yllä ja tarvittaessa päivittää yhtiön strategiaa antaen tarinalle juonenjuurta (ei pajunköyttä) ja viestittää siitä aktiivisesti sidosryhmilleen ja seuraajakunnalleen. 

Uusien kanavien myötä yhtiöt ovat joutuneet laajentamaan tarinankerronnan keinojaan. Mielikuvia ja tykkäyksiä luodaan sosiaalisessa mediassa kuvin, videoin ja hashtagein niin yhtiön arjen asioista ja tekijöistä kuin tapahtumista, tuotteista ja palveluista. Ja näin pitääkin olla, sillä yritysten tulee olla siellä, missä kuluttajat, nykyiset ja potentiaaliset työntekijät ja asiakkaat sekä sidosryhmät ja sijoittajatkin liikkuvat. Viestinnän väylien omaleimainen hyödyntäminen on mahdollisuus yhtiön näkyvyyden ja tunnettuuden lisäämisessä. Samaan logiikkaan nojaa avainhenkilöiden henkilökohtaisten vahvuuksien tuominen näkyväksi osaksi viestintää; persoonallisuus jää mieleen ja tuo johdon lähemmäksi ihmisiä ja arkea. 

Digitaalisissa kanavissa on vielä paljon kaistaa ja mahdollisuuksia yhtiön näkyvyyden ja tunnettuuden lisäämiseksi sijoittajien keskuudessa. On kuitenkin hyvä muistaa, että sijoittajaviestinnässä ei voida nojata pelkkiin mielikuviin vaan tarinankerronnan lisäksi tarvitaan faktoja ja numeroita sekä ymmärrystä markkinoiden odotuksista. Me uskomme, että rohkea sijoittajaviestintä tekee yhtiöstä entistä kiinnostavamman, läpinäkyvämmän ja rakentaa dialogin yhtiön johdon ja sijoittajien välille. Siinä ohessa sijoittajaviestinnän tavoitteista tulee mitattavia ja faktapohjaisia. Tämä on se, mihin me pyrimme! 

Sijoittajat arvostavat viestinnässä rehellisyyttä ja oikea-aikaisuutta, ja osoittavat kiitoksensa siitä uskomalla yhtiöön, myös silloin, kun se viestii haasteistaan. Warren Buffettin mielestä avoimesti haastavat ajat ovat jopa tilanne, joka on sijoittajan näkykulmasta edullisin: ”Paras hetki ostaa yhtiön osakkeita on silloin, kun yhtiöllä on tilapäisiä ongelmia.” Luottamus ja epäluottamus yhtiön toimintaa ja tulevaisuudennäkymiä kohtaan onkin helppo mitata: sijoittajat ja omistajat viestivät tahtotilastaan ostamalla, pitämällä tai myymällä osakkeitaan. Kun mitattavuus voidaan osoittaa tavoitelähtöisen ja aktiivisen toiminnan kautta, olemme jo ison askeleen lähempänä tilannetta, jossa yhtiö voi antaa itsestään enemmän ja nopeastikin reagoida sitä koskeviin avoimiin kysymyksiin. On hyvä muistaa, että yhtiö ja sijoittajat ovat samalla puolella ja haluavat samaa: menestymistä yhdessä.

AJATUS:
”Rohkea rokan syö, kaino ei saa kaaliakaan.”
– suomalainen sananlasku

Siirry takaisin sivun alkuun