Joko listautumismarkkina kohta aukeaa?

Moni listautumisesta haaveileva yritys pohtii varmasti parhaillaan tätä kysymystä. Valitettavasti meidän kaikkien kristallipallo taitaa kuitenkin olla tämä osalta hieman sumea. Inflaatiokehitys, keskuspankkien ohjauskorkojen laskun aikataulu ja maailman geopoliittisen tilanteen kehitys vaikuttavat siihen, milloin listautumisikkuna lopulta aukeaa. 

Mitä listautumista haaveilevan yrityksen kannattaa sitten nyt tehdä?

Nyt on erinomainen aika laittaa perusta kuntoon. Listautuminen on aina intensiivinen ja hektinen projekti. Mitä paremmin yhtiö on valmistautunut ja laittanut prosessinsa sekä toimintamallinsa hyvissä ajoin ”pörssikuntoon” sitä sujuvampi listautumisprosessi on. Yhtiön sijoitustarinan kiteyttäminen, talous- ja vastuullisuusraportoinnin kehittäminen sekä tunnettuuden rakentaminen ovat esimerkkejä osa-alueista, jotka on hyvä laittaa kuntoon jo hyvissä ajoin ennen mahdollista listautumista. Hyvä puoli on se, että nämä asiat tukevat yhtiötä sen kasvupolulla riippumatta siitä, millä aikataululla listautuminen toteutuu, tai toteutuuko se lainkaan. 

Mikä on yhtiön sijoitustarina? 

Tämä on yksi listautumisesta haaveilevan yhtiön tärkeimmistä, ellei peräti se tärkein kysymys. Hyvä sijoitustarina kertoo, miksi sijoittajien tulisi sijoittaa yhtiöön ja vastaa muun muassa seuraaviin kysymyksiin:

– Mitä yhtiö tekee?
– Millaisella markkinalla yhtiö toimii? 
– Mikä on yhtiön strategia?
– Mitkä ovat yhtiön strategiset tavoitteet ja miten yhtiö aikoo saavuttaa ne?
– Mitkä ovat yhtiön kilpailuedut? 
– Miten yhtiöllä menee taloudellisesti? 
– Millä tavalla yhtiö luo omistaja-arvoa? 

Hyvä sijoitustarina pohjautuu aina yhtiön strategiaan ja luo pohjan muulle tekemiselle.

”Vastuullisuus on kaiken toimintamme keskiössä”

Tämä on lause, joka löytyy yhä useamman yrityksen vastuullisuuskertomuksesta. Onkin totta, että vastuullisuuden merkitys yhtiön liiketoiminnassa ja sijoittajien sijoituspäätöksen teossa kasvaa koko ajan. EU:n kestävyysraportointidirektiivi CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) lisää merkittävästi yhtiöiden vastuullisuuteen liittyviä raportointivelvollisuuksia ja tuo vastuullisuuden tärkeäksi osaksi esimerkiksi hallituksen toimintakertomusta. CSRD tulee koskemaan entistäkin laajempaa joukkoa yrityksiä, eikä sen soveltaminen rajoitu pelkästään pörssiyhtiöihin. Tähän on syytä varautua hyvissä ajoin. 

Yhtiö voi myös alkaa valmistautua pörssiyhtiöiltä vaadittavaan talousraportointiin julkaisemalla neljänneksittäin tai puolivuosittain ”taloudellisen katsauksen”, jossa kerrotaan yhtiön taloudellisesta kehityksestä. Katsauksen tekeminen on myös erinomainen tapa hioa yhtiön sisäisiä prosesseja sekä viestinnän ja talouden yhteistyötä ennen varsinaista pörssiyhtiöelämää.

Yhtiön tunnettuutta ei rakenneta yhdessä yössä                 

Tämä on universaali totuus, joka pääsee valitettavasti välillä unohtumaan. Yhtiön ja sen johdon tunnettuuden rakentaminen on pitkäjänteistä puuhaa, joka on hyvä aloittaa hyvissä ajoin ennen mahdollista listautumista. Johdon haastattelut, toimittajavierailut, blogi- ja mielipidekirjoitukset sekä säännölliset lehdistötiedotteet tai sosiaalisen median nostot mielenkiintoisista aiheista ovat hyviä keinoja tunnettuuden rakentamiseen niin yksityis- kuin institutionaalisten sijoittajienkin keskuudessa. 

Summa summarum. Listautumismarkkinan avautumista odotellessa on paljon asioita, joita yhtiö voi tehdä, jotta listautumisprosessi olisi mahdollisimman sujuva. 

Ole yhteydessä, jos haluat kuulla, miten voimme auttaa teitä ikimuistoisella matkallanne kohti pörssiä.

Kare Laukkanen
050 553 9535
kare.laukkanen@irpartners.fi


Kirjoittaja
Kare Laukkanen

Kare Laukkanen toimii IR Partnersin liiketoimintajohtajana vastuualueenaan erityisesti yhtiön sijoittajaviestintä- ja yritysjärjestelypalveluiden kehittäminen.  Kare on monipuolinen viestinnän ja liikkeenjohdon ammattilainen, jolla on yli 20 vuoden kokemus yritys- ja sijoittajaviestinnästä, niin konsulttina kuin yrityksen viestinnästä- ja sijoittajaviestinnästä vastaavana johtajana.