IR Partners toimi Merus Powerin kokonaisvaltaisena viestintäkumppanina listautumisessa 

Kokenut neuvonantaja toi turvaa ja mielenrauhaa vaativassa projektissa

Teknologiayhtiö Merus Powerin listautumisanti (IPO) toteutettiin keväällä 2021 ja kaupankäynti yhtiön osakkeella alkoi 8.6.2021.

”Listautumisemme herätti runsaasti mielenkiintoa sijoittajien ja median keskuudessa sekä perinteisissä kanavissa että sosiaalisessa mediassa, ja listautumisantimme onnistui erinomaisesti. Saimme noin 8 000 uutta osakkeenomistajaa tukemaan kasvustrategiamme toteuttamista. Olen iloinen, että valitsimme IR Partnersin kumppaniksemme hankkeeseen ja olemme erittäin tyytyväisiä yhteistyömme tuloksiin”, toteaa Merus Powerin toimitusjohtaja Kari Tuomaala.

”IR Partners toimi listautumisessamme kokonaisvaltaisena viestinnällisenä neuvonantajana ja listautumisviestinnän ja -markkinoinnin suunnittelijana ja käytännön toteuttajana. Yhteistyö IR Partnersin kanssa oli mutkatonta ja tehokasta, ja asiat sujuivat erinomaisesti aikataulupaineista huolimatta. Toimimme aidosti saumattomasti yhtenä tiiminä koko projektin ajan. Saimme neuvonantajalta aina vastaukset kaikkiin mieltä askarruttaviin kysymyksiin ja IR Partnersin asiantuntijat toivat vankalla kokemuksellaan ja varmalla otteellaan meille turvaa ja mielenrauhaa tässä hektisessä ja tärkeässä projektissa. Olen iloinen, että valitsimme IR Partnersin kumppaniksemme hankkeeseen ja olemme erittäin tyytyväisiä yhteistyömme tuloksiin. Yhteistyömme jatkuu myös listautumisen jälkeen”, kertoo Merus Powerin markkinointi- ja viestintäjohtaja Jonna Kannosto.

Merus Power on teknologiayhtiö, joka suunnittelee ja tuottaa innovatiivisia sähkötekniikan ratkaisuja, kuten sähkövarastoja, sähkönlaaturatkaisuja ja palveluita uusiutuvan energian ja teollisuuden tarpeisiin. Yhtiö toimii globaaleilla ja voimakkaasti kasvavilla markkinoilla ja sen henkilöstö edustaa kansainvälisesti arvostettua insinööriosaamista.

Ennakointi ratkaisee: Kuinka onnistua listautumisviestinnässä?

Vuosi 2025 näyttää lupaavalta suomalaisille yrityksille ja monet yhtiöt arvioivat mahdollisuuksiaan astua Helsingin pörssiin. Odotukset ovat korkealla niin sijoittajien kuin yritysjohdon keskuudessa. Tässä tilanteessa onnistunut listautumisviestintä korostuu entisestään, ja sen kulmakivenä on ennakointi.​

Listautumista – tai siihen liittyvää viestintää – ei voi hoitaa vasemmalla kädellä tai viime hetken kiireellä. Se on maraton, ei sprintti. Kuinka varmistaa, että viestisi tavoittaa sijoittajat, mediajulkisuus on hallittua ja yrityksen arvo kasvaa listautumisen myötä?

1. Rohkeus ja kasvuhalu esiin 

Sijoittajat etsivät kasvuyhtiöitä, jotka uskovat omaan menestykseensä. Sijoittajilla riittää kuitenkin valinnanvaraa. Mikä erottaa yrityksesi muista? Miksi heidän pitäisi sijoittaa juuri sinun yritykseesi? Varmista, että listautumisen viestinnässä korostuvat rohkeus, kunnianhimo ja selkeä kasvustrategia. Epävarma viesti tai ristiriitaiset signaalit voivat heikentää uskottavuutta.

2. Listautuminen alkaa ennen kuin sitä edes harkitaan

Yritykset, jotka menestyvät pörssissä, ovat rakentaneet brändiään ja sijoittajamielikuvaansa jo vuosia ennen listautumista. Alan tapahtumat, medianäkyvyys ja aktiivinen sidosryhmäviestintä ovat keinoja nostaa yrityksen profiilia ja kasvattaa luottamusta.

3. Tarina, joka jää mieleen

Pelkkä numerodata ei myy. Mikä on yrityksesi suuri tarina? Miksi maailmassa on tilaa juuri sinun yrityksellesi, ja mitä ongelmaa olette ratkaisemassa? Tarinankerronta on aliarvostettu, mutta ratkaiseva tekijä siitä, miten hyvin sijoittajat ja media ottavat yrityksen vastaan. Ymmärrys lisää kiinnostavuutta!

4. Happotesti johdon karismalle ja uskottavuudelle

Listautumisprosessi nostaa yritysjohdon valokeilaan. Mediavalmennus, esiintymisharjoitukset ja selkeä viestintälinja auttavat varmistamaan, että johto pystyy vakuuttamaan sijoittajat ja median. Epävarmat tai ristiriitaiset lausunnot voivat horjuttaa markkinoiden uskoa yritystä ja sen johtoa kohtaan.

5. Kriisiviestintä kuntoon ennen kuin sitä tarvitaan

Jokainen listautuminen kohtaa myös kriittisiä kysymyksiä. Mitä tehdään, jos markkinat reagoivat negatiivisesti? Entä jos media ei ymmärrä yhtiötä tai takertuu yrityksen kannalta hankaliin asioihin? Valmiit skenaariot ja viestintästrategia auttavat pitämään tilanteen hallinnassa.

6. Muista henkilöstö!

Listautuminen on ainutlaatuinen ja tärkeä virstanpylväs yhtiön elämässä. Se tuo mukanaan monia hyviä asioita, mutta voi aiheuttaa henkilöstölle myös epävarmuutta. Avoin ja läpinäkyvä viestintä myös henkilöstön suuntaan auttaa hälventämään tätä epävarmuutta ja tekee henkilöstöstä jopa listautumisannin puolestapuhujia. Hyvin toteutettuna listautumisprosessi voikin olla ainutlaatuinen yhteinen matka ja yhdistävä kokemus koko henkilöstölle!

7. Listautuminen on alku, ei loppu

Moni yritys keskittyy vain listautumishetkeen ja unohtaa, että viestintätyö jatkuu sen jälkeen entistä intensiivisempänä. Miten pidät sijoittajat kiinnostuneina ja sitoutuneina pitkällä aikavälillä? Avoimuus, säännöllinen tiedottaminen ja selkeän suunnan osoittaminen ovat avainasemassa.

Yhteenveto: Listautuminen onnistuu, kun valmistautuminen aloitetaan ajoissa 

Listautumisprosessi ei ole pelkkä rahoitustapahtuma – se on yrityksen elinkaaren merkittävin viestintäprojekti. Rohkeus, selkeä kasvutarina, johdon karisma ja vahva ennakointi ratkaisevat, onnistuuko IPO vai jääkö se markkinamyllerryksen jalkoihin.

Onko yrityksesi valmis? Olisiko nyt aika alkaa ennakoida.

Ota yhteyttä! 

Tiina Olkkonen

toimitusjohtaja, osakas

+358 40 827 8844 tiina.olkkonen@irpartners.fi

Onko edessä IPO-käänne?

Nasdaq Helsingin toimitusjohtaja Henrik Husman kertoi IR Partnersin joulukuun alussa järjestämässä IPO-aiheisessa after work -tilaisuudessa, miltä listautumismarkkina näyttää ja mitä tulevalta vuodelta voidaan odottaa. Kokosimme blogiin muutamia huomioita puheenvuorosta.

Tänä vuonna yhtäkään varsinaista listautumisantia ei ole toteutettu. Jos lasketaan tekniset listautumiset, osittausjakautumiset ja listasiirrot, vuoden listautumisten määrä nousee viiteen.

Listautumisissa on ollut viime aikoina hiljaista paitsi Suomessa ja muissa Pohjoismaissa, myös laajemmin Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Muutos tuntuu valtavalta erityisesti, jos verrataan tilannetta kolmen vuoden takaiseen ennätysvuoteen, vaikka se ei ehkä ole paras vertailukohta. Näkymä eteenpäin on kuitenkin myönteinen ja joulukuussa etenkin Tukholmassa on nähty jo selvää piristymistä.

IPO-pulssi-indeksi on nousussa

Positiiviseen käänteeseen viittaa myös Nasdaqin lanseeraama Tukholman IPO-pulssi-indeksi, jonka tavoitteena on ennakoida tulevia IPOja vähintään puolen vuoden aikajänteellä Ruotsissa. Indeksi perustuu tutkimukseen, jossa määritettiin viidenkymmenen parametrin joukosta kuusi vaikuttavinta, jotka ovat historiallisesti ennakoineet IPO-kehitystä.

Kun indeksi on nousussa, IPOjen määrän ennakoidaan kasvavan puolen vuoden sisällä – ja nyt indeksi on kuin onkin nousussa sekä Suomessa että Yhdysvalloissa.

Indeksin lisäksi positiiviseen kehitykseen viittaa se, että IPO Due Diligence -selvityksiä tehdään selvästi enemmän kuin vuosi sitten. Selvityksen teettävä yhtiö ei toki ole välttämättä heti listautumassa, mutta ainakin sitä pohditaan yhtenä mahdollisuutena.

Pörssin elinvoimaisuuden säilyttäminen tärkeää

Entä sitten poistuma? Tänä vuonna näyttää siltä, että Nasdaq Helsingin listalta poistuu viisi yhtiötä. Tämä voi tuntua paljolta olematonta IPO-kehitystä vasten, mutta luku vastaa itse asiassa vuosittaisten pörssistä poistumisten keskimäärää. Ei siis ole meneillään mitään ryntäystä ulos pörssistä.

Pörssin elinvoimaisuus mainitaan yhtenä hallitusohjelman tavoitteista. Valtiovarainministeriö onkin koonnut Finanssialan kasvustrategia -työryhmän asiaa edistämään. Tähän mennessä työryhmä on keskittynyt yhteisen tilannekuvan luomiseen, ja tulevina kuukausina on tarkoitus pohtia ratkaisuja.

Listautumiskehityksestä ei siis tarvitse olla huolissaan. On myös hyvä huomioida, että verrattuna kymmenen vuoden takaiseen tilanteeseen meillä on erittäin toimiva ekosysteemi – eli erittäin osaavia toimijoita kaikkiin niihin asioihin, joita listautuva yhtiö tarvitsee, ja myös niihin, joita listayhtiönä toimiminen vaatii.


Suunnitteletko listautumista? Ota yhteyttä – meistä saat kokeneen kumppanin rinnallesi! Tunnemme prosessin mahdollisuudet ja sudenkuopat, ja autamme sinut maaliin myös odottamattomissa tilanteissa.

Kare Laukkanen

liiketoimintajohtaja, sijoittajaviestintä

+358 50 533 9535 kare.laukkanen@irpartners.fi

Valonpilkahduksia listautumismarkkinassa – vinkkejä onnistuneeseen listautumisviestintään

Listautumismarkkinassa on viime viikkoina nähty positiivisia valonpilkahduksia. Listautuminen on yritykselle suuri askel, ja viestintä voi olla yksi ratkaisevista tekijöistä listautumisen onnistumisessa. Siksi onkin tärkeää, että viestinnällisiä asioita valmistellaan hyvissä ajoin eikä jätetä viestintää ketjun viimeiseksi lenkiksi. Kokosimme blogiimme muutamia keskeisiä asioita, jotka jokaisen listautumista suunnittelevan yhtiön tulisi ottaa huomioon. 

1. Rakenna vahva sijoitustarina – se on sydän ja sielu

Vahva sijoitustarina on jokaisen onnistuneen listautumisen ydin. Se toimii perustana kaikelle viestinnälle, ja se kertoo sijoittajille, miksi heidän tulisi sijoittaa juuri sinun yhtiöösi. Sijoitustarinan on oltava selkeä, yhtenäinen ja uskottava. Sen ytimessä ovat yhtiön liiketoiminta, markkinatilanne, strategia ja kilpailuedut sekä taloudellinen tilanne. Hyvin rakennettu sijoitustarina auttaa ymmärtämään, miksi juuri sinun yhtiösi on tulevaisuuden voittaja ja miten yhtiösi luo arvoa omistajilleen pitkällä aikavälillä.

2. Hio omat kanavat kuntoon

Johdonmukaisuus ja toiston voima ovat avainasemassa onnistuneessa viestinnässä. Siksi tarinan tulee olla yhtenäinen kaikissa kanavissa ja jokaisessa kohtaamisessa. Kun oma henkilöstö ja avainhenkilöt ovat vahvasti sitoutuneet yhtiöön ja sen tarinaan, heistä tulee luonnollisesti sen parhaita lähettiläitä. Siksi on myös tärkeää, että kaikki omat viestintäkanavat ovat viimeistään nyt huippuunsa hiottuja, jotta viestisi välittyy kirkkaana ja vaikuttavana jokaisessa tilanteessa.

3. Varaa aikaa tunnettuuden rakentamiseen

Listautumisvaiheessa yhtiösi ja johdon tunnettuus sijoittajien keskuudessa on kriittistä. Tuo hyvissä ajoin esiin yhtiösi avainhenkilöt, sillä tunnettuus ei rakennu yhdessä yössä – se vaatii aikaa, suunnitelmallisuutta ja jatkuvaa työtä. Hyvin suunniteltu ja toteutettu viestintä auttaa yhtiötäsi saavuttamaan sijoittajien huomion ja luottamuksen. Näin voitte voi nousta esiin ja erottua eduksenne listautujana myös kilpaillussa markkinatilanteessa.

4. Integroi vastuullisuus liiketoimintaan – korulauseista aitoihin tekoihin

Yksi tärkeä huomioitava asia on vastuullisuus. Sijoittajat ja muut sidosryhmät eivät enää tyydy vastuullisuuden korulauseisiin vaan haluavat nähdä todellisia konkreettisia ja merkityksellisiä tekoja, jotka osoittavat vastuullisuuden olevan aidosti osa yhtiön toimintaa. Vahvan vastuullisuustyön perustan luomiseksi yhtiön on myös tunnistettava ja hallittava vastuullisuuteen liittyviä riskejä ja mahdollisuuksia sekä kehitettävä seurantaan ja raportointiin tarvittavia käytäntöjä ja mittareita.

5. Valmistaudu kestävyysraportointiin ajoissa

EU:n kestävyysraportointidirektiivi (CSRD) tuo mukanaan tiukempia vaatimuksia vastuullisuusraportoinnille, ja pörssiyhtiön tulee viestinnässään osoittaa, miten se täyttää nämä vaatimukset käytännössä. Listautumista suunnittelevan yhtiön kannattaakin varautua kestävyysraportointiin hyvissä ajoin, jotta kasvavat kestävyysraportointivaateet eivät aiheuta yllätyksiä listautumisen jälkeen.

6. Harjoittele talousraportointia etukäteen

Totuttaudu pörssiyhtiöiltä vaadittavaan talousraportointiin jo ennen listautumista. Säännölliset talouskatsaukset lisäävät sijoittajien luottamusta ja antavat ajantasaista tietoa yrityksen kehityksestä. Prosessi myös hioo yhtiön sisäisiä toimintatapoja, jotta ne toimivat saumattomasti pörssiyhtiön hetkisessä arjessa.

7. Listautuminen on vasta alkusoitto – käsien päälle ei voi jäädä istumaan

Kun pörssin kello soi, alkaa uusi vaihe, jossa viestinnän merkitys kasvaa entisestään. Käsien päälle ei voi jäädä istumaan! Tiedonantovelvollisuus tulisi nähdä ennen kaikkea tiedonantomahdollisuutena – viestintää ei kannata jättää sattuman varaan vaan hyödyntää se täysimääräisesti! 

Kun viestinnän perusasiat ovat kunnossa, yhtiölläsi on hyvät edellytykset onnistua pörssilistautumisessa sekä vahvojen, pitkäaikaisten sijoittajasuhteiden rakentamisessa. Avoin, johdonmukainen ja jatkuva viestintä auttaa rakentamaan luottamusta ja tukee yhtiösi menestystä markkinoilla.

Suunnitteletko listautumista?

Ota yhteyttä! Me autamme rakentamaan yhtiöllesi vahvan sijoitustarinan sekä tuemme yhtiötäsi listautumispolulla ja arjessa listautumisen jälkeen.

Saija Serpola

operatiivinen johtaja, osakas

+358 50 434 1424 saija.serpola@irpartners.fi

Joko listautumismarkkina kohta aukeaa?

Moni listautumisesta haaveileva yritys pohtii varmasti parhaillaan tätä kysymystä. Valitettavasti meidän kaikkien kristallipallo taitaa kuitenkin olla tämä osalta hieman sumea. Inflaatiokehitys, keskuspankkien ohjauskorkojen laskun aikataulu ja maailman geopoliittisen tilanteen kehitys vaikuttavat siihen, milloin listautumisikkuna lopulta aukeaa. 

Mitä listautumista haaveilevan yrityksen kannattaa sitten nyt tehdä?

Nyt on erinomainen aika laittaa perusta kuntoon. Listautuminen on aina intensiivinen ja hektinen projekti. Mitä paremmin yhtiö on valmistautunut ja laittanut prosessinsa sekä toimintamallinsa hyvissä ajoin ”pörssikuntoon” sitä sujuvampi listautumisprosessi on. Yhtiön sijoitustarinan kiteyttäminen, talous- ja vastuullisuusraportoinnin kehittäminen sekä tunnettuuden rakentaminen ovat esimerkkejä osa-alueista, jotka on hyvä laittaa kuntoon jo hyvissä ajoin ennen mahdollista listautumista. Hyvä puoli on se, että nämä asiat tukevat yhtiötä sen kasvupolulla riippumatta siitä, millä aikataululla listautuminen toteutuu, tai toteutuuko se lainkaan. 

Mikä on yhtiön sijoitustarina? 

Tämä on yksi listautumisesta haaveilevan yhtiön tärkeimmistä, ellei peräti se tärkein kysymys. Hyvä sijoitustarina kertoo, miksi sijoittajien tulisi sijoittaa yhtiöön ja vastaa muun muassa seuraaviin kysymyksiin:

– Mitä yhtiö tekee?
– Millaisella markkinalla yhtiö toimii? 
– Mikä on yhtiön strategia?
– Mitkä ovat yhtiön strategiset tavoitteet ja miten yhtiö aikoo saavuttaa ne?
– Mitkä ovat yhtiön kilpailuedut? 
– Miten yhtiöllä menee taloudellisesti? 
– Millä tavalla yhtiö luo omistaja-arvoa? 

Hyvä sijoitustarina pohjautuu aina yhtiön strategiaan ja luo pohjan muulle tekemiselle.

”Vastuullisuus on kaiken toimintamme keskiössä”

Tämä on lause, joka löytyy yhä useamman yrityksen vastuullisuuskertomuksesta. Onkin totta, että vastuullisuuden merkitys yhtiön liiketoiminnassa ja sijoittajien sijoituspäätöksen teossa kasvaa koko ajan. EU:n kestävyysraportointidirektiivi CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) lisää merkittävästi yhtiöiden vastuullisuuteen liittyviä raportointivelvollisuuksia ja tuo vastuullisuuden tärkeäksi osaksi esimerkiksi hallituksen toimintakertomusta. CSRD tulee koskemaan entistäkin laajempaa joukkoa yrityksiä, eikä sen soveltaminen rajoitu pelkästään pörssiyhtiöihin. Tähän on syytä varautua hyvissä ajoin. 

Yhtiö voi myös alkaa valmistautua pörssiyhtiöiltä vaadittavaan talousraportointiin julkaisemalla neljänneksittäin tai puolivuosittain ”taloudellisen katsauksen”, jossa kerrotaan yhtiön taloudellisesta kehityksestä. Katsauksen tekeminen on myös erinomainen tapa hioa yhtiön sisäisiä prosesseja sekä viestinnän ja talouden yhteistyötä ennen varsinaista pörssiyhtiöelämää.

Yhtiön tunnettuutta ei rakenneta yhdessä yössä                 

Tämä on universaali totuus, joka pääsee valitettavasti välillä unohtumaan. Yhtiön ja sen johdon tunnettuuden rakentaminen on pitkäjänteistä puuhaa, joka on hyvä aloittaa hyvissä ajoin ennen mahdollista listautumista. Johdon haastattelut, toimittajavierailut, blogi- ja mielipidekirjoitukset sekä säännölliset lehdistötiedotteet tai sosiaalisen median nostot mielenkiintoisista aiheista ovat hyviä keinoja tunnettuuden rakentamiseen niin yksityis- kuin institutionaalisten sijoittajienkin keskuudessa. 

Summa summarum. Listautumismarkkinan avautumista odotellessa on paljon asioita, joita yhtiö voi tehdä, jotta listautumisprosessi olisi mahdollisimman sujuva. 

Ole yhteydessä, jos haluat kuulla, miten voimme auttaa teitä ikimuistoisella matkallanne kohti pörssiä.

Kare Laukkanen
050 553 9535
kare.laukkanen@irpartners.fi


Kirjoittaja
Kare Laukkanen

Kare Laukkanen toimii IR Partnersin liiketoimintajohtajana vastuualueenaan erityisesti yhtiön sijoittajaviestintä- ja yritysjärjestelypalveluiden kehittäminen.  Kare on monipuolinen viestinnän ja liikkeenjohdon ammattilainen, jolla on yli 20 vuoden kokemus yritys- ja sijoittajaviestinnästä, niin konsulttina kuin yrityksen viestinnästä- ja sijoittajaviestinnästä vastaavana johtajana.

Pohjoisesta pörssiin -valmennuspäivä #3:

Kolme vinkkiä listautujalle – ennakoi, panosta ja hyödynnä

IR Partners toimi kolmannen Pohjoisesta pörssiin -valmennuspäivän sijoittajaviestinnän kouluttajana maaliskuussa 2023. Päivän energinen ja positiivinen vire vahvisti tosiasian, että pohjoisessa Suomessa on merkittävää voimaa ja potentiaalia! 

IR Partnersin toimitusjohtaja Tiina Olkkosen tärkein viesti läsnäolijoille oli valmisteluiden käynnistäminen ajoissa. ”Listautuminen on merkittävä virstainpylväs yrityksen kasvutarinassa. Sitä ei kannata pilata turhalla hätiköinnillä. Kannattaa ennakoida, panostaa ja hyödyntää prosessin tuomat mahdollisuudet myös oman liiketoiminnan kehittämisen näkökulmasta”, hän painottaa.

Listautumisprosessissa viestinnän tehtävänä on edesauttaa transaktion menestyksekästä toteuttamista ja omistaja-arvon rakentamista ajan yli viestinnän keinoin. 

”Sijoittajatarinan merkitystä listautumisprosessissa ei voi korostaa liikaa – se on yksi listautumista suunnittelevan yhtiön tärkeimmistä työkaluista. Sijoittajatarina kertoo mistä yritys on tulossa, minne se on menossa, ja millä resursseilla tavoitteisiin päästään. Sijoittajatarinaan puolestaan kytkeytyy saumattomasti kestävän kehityksen ja yritysvastuun teemat, jotka ovat vahvasti myös sijoittajien agendalla”, Tiina Olkkonen jatkaa.

Tammikuussa 2023 Oulussa alkanut Pohjoisesta pörssiin -valmennus on suunnattu pohjoissuomalaisille kasvuhakuisille yrityksille, joiden tavoitteena on liiketoiminnan kehittäminen, listautuminen ja/tai kasvupääoman hakeminen nyt tai lähiaikoina. Ohjelman tavoitteena on antaa kokonaiskuva siitä, mitä listautuvalta yhtiöltä edellytetään, miten listautumiseen valmistaudutaan sekä mitä listattuna yhtiönä toimiminen merkitsee. 

Koulutuksen järjestävät BusinessOulu, Oulun kauppakamari, Rastor-instituutti ja Nasdaq Helsinki.

https://www.businessoulu.com/fi/tapahtumat/pohjoisesta-porssiin.html

IR Partners on mukana Pörssisäätiön listautumiskoulutuksessa

Pörssisäätiö järjestää alkuvuonna 2023 maksuttoman kolmiosaisen listautumiskoulutuksen Pörssitalossa. Tilaisuudet on tarkoitettu listautumista suunnittelevien yritysten hallituksen jäsenille, toimitusjohtajille ja operatiiviselle johdolle sekä asiantuntijoille. Koulutus sopii erinomaisesti myös tällaisten yhtiöiden omistajille, kuten esimerkiksi yrittäjille tai pääomasijoittajien palveluksessa toimiville henkilöille.

Kouluttajina toimivat IR Partnersin lisäksi myös muut Listautujan käsikirjan laatimiseen osallistuneet kokeneet asiantuntijat keskeisiltä markkinatoimijoilta, neuvonantajilta ja Finanssivalvonnalta. 

Voit tutustua Listautujan käsikirjaan tästä linkistä: https://www.porssisaatio.fi/blog/books/listautujan-kasikirja-2/

Onnea päälistasiirtymän johdosta Relais Group!

Kaupankäynti Relais Groupin osakkeilla alkoi 1.12.2022. Nasdaq Helsingin pörssilistalla. Lämpimät onnittelumme! Kiitos, että tiimimme on saanut olla matkassanne mukana aina First North -listautumisesta vuodesta 2019 lähtien.


Relais Group on johtava konsolidoija ja yritysostoalusta ajoneuvojen jälkimarkkinoilla Pohjoismaissa ja Baltiassa. Yhtiö keskittyy ajoneuvojen elinkaaren tehostamiseen ja siihen liittyviin palveluihin.

Listautuminen on iloinen asia! Pörssisäätiö kokosi parhaat käytännöt yksiin kansiin.

Pörssisäätiö julkaisi tänään kauttaaltaan päivitetyn version Pörssilistautujan käsikirjasta. Kiitos Pörssisäätiölle Sari Lounasmeri  ja Jesse Collin tärkeästä työstä. Nyt on koottuna yksiin kansiin niin sääntelyn kuin parhaiden käytäntöjenkin näkökulmasta laaja-alaisten asiantuntijoiden näkemykset ja opit listautumiseen liittyen. Ja lämmin kiitos myös panelisteille Minna Korpi, Tuomas Lang, Petri Niemi käytännönläheisistä ja rohkaisevista puheenvuoroista. Näinä geopoliittisesti haastavina aikoina on hyvä muistaa, että listautuminen avaa ovet pääomamarkkinoille ja juuri tämä hetki on hyvä käyttää huolelliseen valmistautumiseen. Ja hei – listautuminen on iloinen asia! 

Suurkiitos huipputyöryhmälle! Oli ilo jakaa ajatuksia kanssanne! Tapaamisiin!

IR Partners toimi LapWall Oyj:n listautumisannin viestinnällisenä neuvonantajana keväällä 2022

Suomalaisen puuelementoinnin suunnannäyttäjä LapWall Oyj listautui huhtikuussa 2022 Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalle. Listautumisanti ylimerkittiin moninkertaisesti ja sen avulla kerättiin yhtiölle noin 5 miljoonan euron bruttovarat. Yhtiö sai listautumisannissa yli 5000 uutta osakkeenomistajaa. IR Partners toimi yhtiön viestinnällisenä neuvonantajana listautumisprojektissa, ja menestyksekäs yhteistyö jatkuu edelleen.

LapWall on Euroopan suurin puuelementtien valmistaja. Yhtiö on siirtänyt merkittävän osan perinteisestä rakennustyömaalla tapahtuvasta rakentamisesta tuotantolaitoksissa tapahtuvaan rakentamiseen. LapWallin strategiana ja tavoitteena on hiilinegatiivisen liiketoiminnan kehittäminen materiaalitehokkuuden, tuotantomenetelmien ja digitaalisuuden keinoin. LapWall tavoittelee merkittävää orgaanista kasvua tavoitteenaan ylläpitää vahvaa kannattavuutta pitkällä aikavälillä.

Yhtiön menestyksekäs listautumisprosessi läpikäytiin erittäin haastavassa markkinatilanteessa, jossa esimerkiksi raaka-aineiden hinnat käyttäytyivät epävakaasti ja maailmantalouden näkymä oli arvoituksellinen. 

”LapWallin listautumisella mahdollistettiin liiketoimintamme kehittäminen, investoinnit tuotannon tehokkuuteen ja automatisaatioon sekä CO2-vähennyksiin. Yhteistyö IR Partnersin kanssa oli tuloksekasta ja tuotti LapWallille tärkeän tuen listautumisen onnistumisessa vaikeassa markkinatilanteessa. IR Partners on meille käytännön käsipari sekä johdon sparrauskumppani, joka tukee liiketoimintaamme edelleen jatkuvan yhteistyömme kautta”, kertoo LapWall Oyj:n toimitusjohtaja Jarmo Pekkarinen.

Siirry takaisin sivun alkuun