Pääomamarkkinapäivän (CMD) rooli korostuu epävarmoina aikoina 

Epävarmuudesta on tullut meille pysyvä kumppani. Korkea korkotaso, kustannusinflaatio ja geopoliittiset jännitteet ovat esimerkkejä asioista, jotka tekevät yhä kriittisemmäksi auttaa sijoittajia ymmärtämään yhtiöiden strategista suuntaa.  

Luottamusta yhtiön toimintaa ja tulevaisuudennäkymiä kohtaan on helppo mitata: sijoittajat ja omistajat viestivät tahtotilastaan ostamalla, pitämällä tai myymällä osakkeitaan. Yhtiö ja sijoittajat ovat samalla puolella ja haluavat samaa: menestyä yhdessä. Yhtiön tarinaan uskova, sitoutunut sijoittaja ei jätä laivaa pienessä puhurissa vaan uskoo sen navigointikykyyn myrskyisemmilläkin vesillä.  

Haastavassa ympäristössä ymmärrystä ja luottamusta rakentava pääomamarkkinapäivä (CMD) on noussut tärkeään rooliin johdon työpaletissa; sen tehtävänä on avata sijoittajille, mistä yhtiö on tulossa, minne se on menossa ja millä keinoin se aikoo tavoitteisiinsa päästä.  

Toimivaa pääomamarkkinapäivän konseptia suunniteltaessa on hyvä muistaa seuraavat ainakin seikat: 

  1. Ryhdy valmistelemaan sijoittajatarinaa ajoissa ja kiteytä, minkälainen sijoituskohde yhtiösi on. Pidä fokuksessa strateginen selkeys. Keskity pitkään aikaväliin ja strategiaan. Avaa liiketoimintamallia, kilpailuetuja, markkinoita ja taloudellisia näkökulmia. Hyvä sijoittajatarina luo yhteyden sijoittajiin ja ohjaa odotuksia seuraavaa vuosineljännestä pidemmälle. Se sitouttaa ja innostaa niin sijoittajia, asiakkaita, yhteistyökumppaneita kuin työntekijöitäkin. . 
     
  1. Nosta esiin toimialakohtaiset asiat: Tuo lauteille toimitus- ja talousjohtajan lisäksi muuta johtoa. Tarjoa uutta näkökulmaa esimerkiksi juuri toimialakohtaisilla näkemyksillä. Pidä sijoittajat ajan tasalla toimialan trendeistä ja yhtiön valmiudesta sopeutua niihin. 
     
  1. Muista pörssitiedote ennen tilaisuutta; erityisesti, mikäli strateginen suunta päivittyy, tulee yhtiöiden julkaista keskeinen sisältö pörssitiedotteella. Varaa aikaa tiedotteen laatimiseen ja rakenna sitä rinnakkain tilaisuuden käsikirjoituksen kanssa. Mitkä ovat ne keskeiset asiat, jotka markkinoiden tulee tietää ja ymmärtää? 
     
  1. Suunnittele ohjelma ja sen kesto huolella. Pohdi toteutatko tilaisuuden hybridinä vai livenä, ja mieti, kuinka varmistat sijoittajien tasapuolisen mahdollisuuden osallistua. Muista yksityissijoittajat. Varaa puheenvuoroille riittävästi aikaa, mutta älä uuvuta presentaatiosulkeisilla. Mieti, kuinka rakennat vuoropuhelua. Muista kerätä palaute osallistujilta ja hyödynnä palautetta seuraavaa tilaisuutta suunnitellessasi. 

Suunnitteletko pääomamarkkinapäivää?

Ota yhteyttä!
tiina.olkkonen@irpartners.fi

Mietitään yhdessä, minkälainen sijoituskohde yhtiösi haluaa olla ja kuinka sijoittajatarina kerrotaan sijoittajille.  

Sijoittajatarina tulikokeessa

Yrityksen omistaja-arvon kasvattaminen on pitkäjänteistä työtä. Sen rakentaminen alkaa jo yrityksen kasvupolun alkuvaiheessa ja jatkuu läpi koko yrityksen matkan. Sijoittajien mielenkiinto kohdistuu yleensä yhtiöihin, joiden toimialalla markkina kasvavaa, joilla on selkeä strategia ja toimintasuunnitelma tavoitteiden saavuttamiseksi sekä näytöt tuloksentekokyvystä ja yhtiöihin, jotka ovat kommunikoineet johdonmukaisesti ja läpinäkyvästi koko matkansa ajan.

Sijoittajatarinalla on tärkeä rooli sijoittajaviestinnässä kertoa omistajille ja sijoittajille, mihin yhtiö on menossa ja miksi se on hyvä pitkän aikavälin sijoituskohde. Se kertoo yrityksen toimialasta, visiosta, tavoitteista; siitä, miksi yritys on olemassa ja myös viestii yrityksen arvoista ja tavasta toimia. Lisäksi se sitouttaa ja innostaa niin sijoittajia, asiakkaita, yhteistyökumppaneita kuin työntekijöitäkin. 

Sijoittajatarinan rakentamisessa ja sijoittajaviestinnässä kokonaisuudessaan on kyse myös pitkäaikaisesta ja suunnitelmallisesta maineenrakentamisesta ja avoimesta viestinnästä tärkeimmille kohderyhmille: analyytikoille, sijoittajille, osakkeenomistajille ja taloustoimittajille. Sen arvo voidaan mitata tarkasti osakkeen arvossa ja siinä, miten sijoittajat arvostavat yritystä. 

Sijoittajatarina ei ole erillinen osa muuta viestintää, vaan siihen kirjoitettu punainen lanka ja ydinviestit toistuvat kaikessa yrityksen viestinnässä ja kohtaamisissa. Yhtiölle itselleen sijoittajatarina toimii ohjenuorana ja strategian jatkona. Se on keino rakentaa yhtiön markkina-arvoa ja luottamuksellisia suhteita sijoittajia ja muita sidosryhmiä kohtaan. On hyvä muistaa, että sijoittajaviestintää – vaikkakin se on oma kokonaisuutensa lainalaisuuksineen – ei pidä erottaa yrityksen muusta viestinnästä. Yhtiöitä tarkastellaan kokonaisuutena, ei vain sijoittajaviestinnän valossa, ja niin hyvä kuin huonokin maine leviävät laajalle nykymedian välineissä, etenkin somessa.

Laadukkaasti ja pitkäjänteisesti rakennetulla sijoittajatarinalla voi olla ratkaiseva merkitys yhtiön tulevaisuuden kasvusuunnitelmien toteutumista ajatellen. Sijoittajatarina onkin syytä rakentaa jo yrityksen ollessa kasvunsa alkutaipaleella. Yhtiön kasvaessa ja kehittyessä myös sijoittajatarina kehittyy. Kun sijoittajatarinaa on rakennettu yrityksen kasvuvaiheen aikana, on mahdollisen IPO-vaiheen ollessa käsillä sijoittajatarinan kommunikoiminen ja sijoittajien luottamuksen herättäminen helpompaa. 

Taitenkin laadittu sijoittajatarina ja yhtiö testataan epävarmoina aikoina. Johdonmukainen, avoin ja luottamusta herättävä sijoittajatarina kestää myös kolhuja. Mitä vakuuttavampi ja uskottavampi sijoittajatarina on, sitä todennäköisemmin yritys onnistuu vakuuttamaan uudet sijoittajat ja säilyttämään nykyisten sijoittajien uskon yhtiöön pitkäjänteisesti.

Ota yhteyttä! Keskustellaan, kuinka voimme tukea yhtiötäsi kasvun polulla!

tiina.olkkonen@irpartners.fi

saija.serpola@irpartners.fi

Asuntosalkku listautui First North -markkinapaikalle

Kaupankäynti Timo Metsolan ja Jaakko Sinnemaan perustaman Asuntosalkku Oyj:n osakkeella on alkanut First North -markkinapaikalla. IR Partnersilla oli ilo toimia viestinnällisenä neuvonantajana yhtiön teknisessä listautumisessa. Kiitos yhteistyöstä timanttinen tiimi – Asuntosalkku, OP Corporate Bank/OP Yrityspankki, Bird & Bird ja Nexia.  

Asuntosalkku on Suomessa ja Tallinnassa toimiva asuntosijoitusyhtiö ja Viron suurin markkinaehtoinen vuokranantaja. Strategian keskiössä ovat omistusasuntotaloista tarkkaan valikoidut yksittäiset sijoitusasunnot hyvillä sijainneilla. Kasvun painopiste on Tallinnan kehittyvillä vuokramarkkinoilla. 

Onnea LapWall menestyksekkäästä FN-listautumisesta!

Onnea LapWall menestyksekkäästä listautumisesta Nasdaq First North -markkinapaikalle! Onnistunut anti ja listautuminen tässä haastavassa markkinatilanteessa on hatunnoston arvoinen suoritus! Kiitos erinomaisesta yhteistyöstä LapWallin Jarmo Pekkarinen, Tuomo Riihonen, Sanna Vappula ja Saku Allen sekä neuvonantajat Aktia Alexander Corporate Finance Oy ja BLF Asianajotoimisto Oy. Kiitos, että saimme olla viestinnän neuvonantajana mukana tässä tärkeässä hankkeessa ja tukemassa yhtiötä kasvupolulla.

LapWall on rakennustuoteteollisuusyhtiö ja Euroopan suurin puuelementtien valmistaja. LapWallin listautumisanti ylimerkittiin moninkertaisesti ja yhtiö sai onnistuneen annin myötä yli 5 000 uutta osakkeenomistajaa. Kaupankäynti yhtiön osakkeella alkoi 8.4.2022.

Lämpimät onnittelut menestyksekkäästä listautumisesta First North Premier -markkinapaikalle Lamor!

Lämpimät onnittelut onnistuneesta listautumisesta Lamor ja Lamorin huipputiimi! Kiitos erinomaisesti sujuneesta yhteistyöstä Danske Bank, Krogerus, Borenius ja Nordnet.

Kaupankäynti Lamorin osakkeilla alkoi tänään 8.12.2021 First North Premier -markkinapaikalla. IR Partnersilla oli ilo toimia Lamorin listautumisen viestinnällisenä neuvonantajana.

Lamorin listautumisanti onnistui erinomaisesti ja se ylimerkittiin moninkertaisesti. Lamorin osakkeenomistajien määrä nousi listautumisannin myötä yli 10 000 osakkeenomistajaan.

Lamor on yksi maailman johtavista ympäristöratkaisujen toimittajista, jonka asiantuntemusta ja ratkaisuja hyödynnetään ympäristön ja ekosysteemien suojaamiseen – globaalisti, mutta paikallisesti.

Lamor on hakenut Nasdaq Green Equity Designation -statusta Nasdaq Helsingiltä. Luokitus myönnetään yhtiöille, joiden liiketoiminta edesauttaa siirtymää kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa vuoteen 2050 mennessä.

Onnea Revenio!

Asiakkaamme Revenio on arvioitu T-Median, Suomen Osakesäästäjien ja Pörssisäätiön tutkimuksessa parasmaineisimmaksi pörssiyhtiöksi sijoittajien keskuudessa. Upeaa nähdä, kuinka pitkäjänteinen työ yksityissijoittajien keskuudessa kantaa hedelmää. Tunnustuksen vastaanottivat tänään 5.10.2021 Revenion toimitusjohtaja Jouni Toijala ja talousjohtaja Robin Pulkkinen.

Tutkimuksen mukaan maineella on poikkeuksellisen vahva vaikutus yksityissijoittajien sijoitus- ja suositteluhalukkuuteen. Muutos maineessa tarkoittaa lähes puolitoistakertaista muutosta sijoittajien halukkuudessa investoida yhtiöön ja suositella sitä sijoituskohteena.

Lue lisää tutkimuksesta:

Lämpimät onnittelut Solwers!

IR Partners toimi viestintäkumppanina Solwersin listautuessa Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalle. Lämpimät onnittelut Solwers. Kiitos, että olemme saaneet olla matkassa mukana!

Kiitokset erinomaisesta yhteistyöstä UB Securities ja Castrén & Snellman!

Onnea Enersense!

Kaupankäynti asiakkaamme Enersense International Oyj:n osakkeella alkoi tänään Helsingin pörssin päälistalla. Paljon onnea Enersense!

Siirry takaisin sivun alkuun